PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 37 | 1 |

Tytuł artykułu

Ocena znajomości produktów regionalnych i tradycyjnych wśród mieszkańców miasta Olsztyna i okolic

Warianty tytułu

EN
Evaluation of the knowledge regarding regional and traditional food products among the citizens of Olszyn and its vicinity

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Cel pracy. Celem pracy bylo zbadanie stanu wiedzy respondentów na temat produktów/potraw regionalnych oraz określenie czynników, które mogą mieć wpływ na wybór tejże żywności. Dodatkowo została określona częstotliwości korzystania z usług żywieniowych oraz z lokali gastronomicznych nie tylko o charakterze regionalnym. Material i metody. Opracowano dwie niezależne ankiety. Badanie przeprowadzono na początku 2009 roku wśród mieszkańców miasta Olsztyna i restauratorów. Pierwszy etap obejmował grupę 100 respondentów pracujących zawodowo, drugi - 70 niezależnych zakładów gastronomicznych typu otwartego na terenie miasta. Omówienie wyników. Respondenci stwierdzili, że pojęcie produktu regionalnego i tradycyjnego kojarzy się im głównie z produktem żywnościowym (38%) lub potrawą (37%). Ich wiedza na temat kuchni regionalnej pochodziła głównie z programów telewizyjnych, radia, prasy, Internetu oraz od rodziny, znajomych, czy z przypadkowych rozmów. Za najważniejsze motywy kupna produktów tradycyjnych uważano troskę o zdrowie, cechy sensoryczne, troskę o środowisko naturalne, wygląd zewnętrzny, opinię znajomych, cenę; mało ważne i nieistotne były ciekawość i moda. Na pytanie, jak często respondenci korzystają z usług gastronomicznych 45% badanych, bez względu na płeć, odpowiedziało, że raz w miesiącu. Najczęściej odwiedzano restauracje, w tym także te tradycyjne. Wnioski. Badania ankietowe wskazały, że istnieje zainteresowanie tradycyjną żywnością Warmii i Mazur, ale wiedza konsumentów na jej temat jest niewystarczająca. Brak jest także odpowiedniej promocji. Ankietowani korzystali z usług gastronomicznych przynajmniej raz w miesiącu, a najczęściej odwiedzanymi lokalami byly restauracje, w tym te tradycyjne. Przy wyborze usług gastronomicznych cena, rodzaj oferowanej kuchni i asortyment potraw były najważniejszymi czynnikami.
EN
The aim. The aim of this study was to determine the level of knowledge regarding regional products and dishes among respondents, and to define the factors that could influence consumer choices in this respect. The frequency of eating out, including at regional restaurants, was also analyzed. Materials and methods. Two different questionnaire forms were used in the study. The survey was carried out at the beginning of 2009, among the citizens of Olsztyn and restaurant owners. A group of 100 professionally active citizens and a group of 70 owners of eating places located in the city of Olsztyn were surveyed at the first and second stage of the study, respectively. Results. The respondents usually associated regional and traditional products with foods (38%) and dishes (37%). Their knowledge of the regional cuisine comes primarily from TV programs, the radio, the press and the Internet. They also get information from family members, friends and everyday conversations. Their decisions to buy traditional food products are based upon the product's health benefits and sensory properties, environmental concerns, the product's external appearance, the opinions expressed by friends and relatives, and price. Curiosity and current fashion trends were found to be of minor significance. 45% of the respondents, regardless of gender, declared eating out once a month. They most often choose restaurants, including traditional ones. Conclusions. The survey results show that the respondents are interested in the traditional foods of the Warmia and Mazury region. However, consumers' knowledge in this area remains insufficient, partly due to the lack of advertising and poor promotional campaigns. Consumers would buy regional and traditional food products provided that they were readily available. As demonstrated by the survey results, the respondents visit eating places, usually restaurants (including traditional ones), at least once a month. Their decisions which place to choose are most often guided by the price, the type of cuisine and the type of dishes offered.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

37

Numer

1

Opis fizyczny

s.15-26,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Pl.Cieszyński 1, 10-726 Olsztyn
autor

Bibliografia

  • 1. Pieniak Z., Verbeke W., Vanhonacker F., et al.: Association between traditio- nal food consumption and motives for food chpice in six European countries. Appetite 2009, 53, 101-108.
  • 2. Rutkowski A.: Żywność regionalna. Żyw. Nauka. Techn. Jakość 2003, 10, 3, 5-6.
  • 3. Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2081/92 z dnia 14 lipca 1992 roku w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych oraz nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych. Dz. Urz. WE 1992, L 08/1.
  • 4. Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2082/92 z dnia 14 lipca 1992 roku w sprawie świadectw o szczególnym charakterze dla produktów rolnych i środków spożywczych. Dz. Urz. WE 1992, L 208/9.
  • 5. Trichopoulou A., Vasilopoulou E., Georgia K., et al.: Traditional foods: Why and how to sustain them. Trends in Food Science and Technology 2006, 17, 498-504.
  • 6. Trichopoulou A., Sturaka S., Vasilopoulou E.: Traditional foods: a science and society perspective. Trends in Food Science and Technology 2007, 18, 420-427.
  • 7. Vasilopoulou E., Trichopoulou A.: The micronu- trient content of traditional Greek foods. Mediterr. J. Nutr. Metab., 2009, 2, 97- 102.
  • 8. Jeżewska-Zychowicz M.: Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i jej spożywania. W: Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka. Red. Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska. Kraków Wyd. PTTZ, 2008, 85-100.
  • 9. Mazurek-Łopacińska K.: Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa, PWE, 2003.
  • 10. Henseleit M., Kubitzki S., Schütz D., Teu- ber R.: Verbraucherpräferenzen für regionale Lebensmittel - Eine repräsentative Untersuchung der Einflussfaktroren. Justus-Liebig Universität Giessen - Giessener Elektronische Bibliothek. Zeitschrift Agrarökonomische Diskussionsbeiträge 2007, 83, 1-30.
  • 11. Krajewski K., Zabrocki R.: Rynek produktów tradycyjnych - szanse, potrzeby, możliwości. W: Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka. Red: Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska. Kraków Wyd. PTTZ, 2008, 101-121.
  • 12. Russak G.: Idea produktów regionalnych i lokalnych w Unii Europejskiej. W: O produktach tradycyjnych i regionalnych - możliwości, a polskie realia. Warszawa, Fundacja Fundusz Współpracy, 2005.
  • 13. Cebulak T, Stec S.: Gospodarstwo agroturystyczne miejscem innowacyjnej oferty żywieniowej. Agroturystyka (dostęp internetowy agroturystyka.indb) 2005, 365-372.
  • 14. Kowrygo B.: Usługi gastronomiczne w Polsce w latach 90. Przem. Spoż., 2000 54, 7, 30.
  • 15. Zabrocki R., Babicz-Zielińska E.: Czynniki wpływające na wybór i ocenę jakości usług żywieniowych. Żyw. Człow. Metab., 2003, 30, 1, 2, 266-271.
  • 16. Batyk I.M., Smoczyński S.S.: Czy produkcja żywności regionalnej może być szansą rozwoju obszarów wiejskich? Materiały konferencyjne „Żywność regionalna i tradycyjna - aspekty surowcowe, technologiczne i ekonomiczne”. Olsztyn, Wyd. UWM, 2009, 179-181.
  • 17. Rybowska A., Chełstowska K.: Postawy konsumentów w stosunku do żywności regionalnej. Roczn. Nauk. Stow. Ekon. Roln. Agrobiz. 2007, 8, 166-168.
  • 18. Zabrocki R.: Regionalne wartości kulturowe jako element konkurencyjności na globalnym rynku usług żywieniowych. W: V Międzynarodowa Konferencja nt. „Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach konkurencji”. Olsztyn, Wyd. UWM, 2006, 261-264.
  • 19. Jeżewska-Zychowicz M., Kołodziejczak J.: Charakterystyka postaw konsumentów na rynku żywności w perspektywie działań marketingowych. Warszawa, Prace Naukowe SGGW: 28 Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu, Wydział Ekonomiczno-Rolniczy (dostęp internetowy).
  • 20. Laureati M., Pagliarini E., Calcinoni O., Bidoglio M.: Sensory acceptability of traditional food preparations by elderly people. Food Quality and Preference 2006, 17, 43-52.
  • 21. Wądołowska L., Babicz-Zielińska E., Czarnocińska J.: Food choince models and their relation with food preferences and eating frequency in the Polish population: POFPRES study. Food Policy 2008, 33, 122-134.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.dl-catalog-8e9d0e92-d4a7-4459-af55-38b3de73c5d3
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.