PL
Cel pracy. Celem pracy bylo zbadanie stanu wiedzy respondentów na temat produktów/potraw regionalnych oraz określenie czynników, które mogą mieć wpływ na wybór tejże żywności. Dodatkowo została określona częstotliwości korzystania z usług żywieniowych oraz z lokali gastronomicznych nie tylko o charakterze regionalnym. Material i metody. Opracowano dwie niezależne ankiety. Badanie przeprowadzono na początku 2009 roku wśród mieszkańców miasta Olsztyna i restauratorów. Pierwszy etap obejmował grupę 100 respondentów pracujących zawodowo, drugi - 70 niezależnych zakładów gastronomicznych typu otwartego na terenie miasta. Omówienie wyników. Respondenci stwierdzili, że pojęcie produktu regionalnego i tradycyjnego kojarzy się im głównie z produktem żywnościowym (38%) lub potrawą (37%). Ich wiedza na temat kuchni regionalnej pochodziła głównie z programów telewizyjnych, radia, prasy, Internetu oraz od rodziny, znajomych, czy z przypadkowych rozmów. Za najważniejsze motywy kupna produktów tradycyjnych uważano troskę o zdrowie, cechy sensoryczne, troskę o środowisko naturalne, wygląd zewnętrzny, opinię znajomych, cenę; mało ważne i nieistotne były ciekawość i moda. Na pytanie, jak często respondenci korzystają z usług gastronomicznych 45% badanych, bez względu na płeć, odpowiedziało, że raz w miesiącu. Najczęściej odwiedzano restauracje, w tym także te tradycyjne. Wnioski. Badania ankietowe wskazały, że istnieje zainteresowanie tradycyjną żywnością Warmii i Mazur, ale wiedza konsumentów na jej temat jest niewystarczająca. Brak jest także odpowiedniej promocji. Ankietowani korzystali z usług gastronomicznych przynajmniej raz w miesiącu, a najczęściej odwiedzanymi lokalami byly restauracje, w tym te tradycyjne. Przy wyborze usług gastronomicznych cena, rodzaj oferowanej kuchni i asortyment potraw były najważniejszymi czynnikami.
EN
The aim. The aim of this study was to determine the level of knowledge regarding regional products and dishes among respondents, and to define the factors that could influence consumer choices in this respect. The frequency of eating out, including at regional restaurants, was also analyzed. Materials and methods. Two different questionnaire forms were used in the study. The survey was carried out at the beginning of 2009, among the citizens of Olsztyn and restaurant owners. A group of 100 professionally active citizens and a group of 70 owners of eating places located in the city of Olsztyn were surveyed at the first and second stage of the study, respectively. Results. The respondents usually associated regional and traditional products with foods (38%) and dishes (37%). Their knowledge of the regional cuisine comes primarily from TV programs, the radio, the press and the Internet. They also get information from family members, friends and everyday conversations. Their decisions to buy traditional food products are based upon the product's health benefits and sensory properties, environmental concerns, the product's external appearance, the opinions expressed by friends and relatives, and price. Curiosity and current fashion trends were found to be of minor significance. 45% of the respondents, regardless of gender, declared eating out once a month. They most often choose restaurants, including traditional ones. Conclusions. The survey results show that the respondents are interested in the traditional foods of the Warmia and Mazury region. However, consumers' knowledge in this area remains insufficient, partly due to the lack of advertising and poor promotional campaigns. Consumers would buy regional and traditional food products provided that they were readily available. As demonstrated by the survey results, the respondents visit eating places, usually restaurants (including traditional ones), at least once a month. Their decisions which place to choose are most often guided by the price, the type of cuisine and the type of dishes offered.