PL
W procesie globalizacji gospodarki coraz większą rolę będą odgrywały gospodarka i handel elektroniczny żywnością. Niniejszy artykuł został poświęcony alternatywnym kanałom dystrybucji żywności. W artykule omówiono podstawowe pojęcia gospodarki elektronicznej związane z biznesem elektronicznym (e-biznesem), handlem elektronicznym (e-commerce) i jego podstawowymi segmentami. Scharakteryzowano segmenty rynku elektronicznego ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mają znaczenie w dystrybucji żywności tj. B2C, B2B oraz C2C. Omówiono podobieństwa i różnice pomiędzy tradycyjnym a elektronicznym handlem oraz jego przydatność dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych.
EN
In the globalization of future economic world the substantial position will play the electronic market and agri-food business. The alternative channels of thefood distribution in the article were presented. In the article the main notions of electronic market, e-business and e-commerce were described. The segments of electronic business that have substantial position in food distribution (B2B - Business to Business, B2C - Business to Customers, C2C - Customers to Customers) were presented. The similarities and differences between e commerce and traditional agri-food trade from the point of view of producers and customers were described.