PL
Główną siłą napędową rozwoju branży opakowań są potrzeby społeczno-ekonomiczne oraz oczekiwania dotyczące ich realizacji. Potrzeby powyższe dotyczą przede wszystkim zmiany stylu życia, podnoszenia jakości życia poprzez zapakowane produkty, osiągania zysków przez przedsiębiorstwa, bezpieczeństwa zapakowanych produktów oraz ochrony środowiska naturalnego. Należy podkreślić, że zmiana stylu życia wpływa przede wszystkim na wzrost zapotrzebowania na opakowania ułatwiające użycie. Podjęte badania ankietowe miały na celu poznanie opinii konsumentów na temat funkcjonalności wprowadzanych do obrotu opakowań, stopnia znajomości nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych poprawiających użyteczność opakowań oraz rodzaju problemów napotykanych przez konsumentów w zakresie użytkowania zapakowanych produktów zarówno spożywczych, jak i przemysłowych. Wskazano także na sugestie konsumentów dotyczące poprawy funkcjonalności dostępnych na rynku opakowań.
EN
The main driving force of packaging branch development make the social-economic needs and expectations concerning their realization. These needs include in the first place the changes in life style, enhancement of life quality by packaged products, achievement of profit by enterprises, safety of packaged products and protection of the environment. It should be underlined that change in life style influences above all upon the growth of such packaging that makes life easier. The poll research that has been undertaken was aimed at the recognition of consumers’ opinions on the functionality of packages introduced into turnover, the degree of knowledge on modern structural solutions improving the usefulness of packages and types of problems encountered by consumers in use of packaged products both food and industrial goods. The suggestions of consumers concerning the improvements in functionality of packages available at the market have been also presented.