PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 61 | 04 |

Tytuł artykułu

Trendy na rynku napojów bezalkoholowych

Warianty tytułu

EN
Trends in the market of soft drinks

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Od wielu pokoleń obserwuje się wzrost konsumpcji napojów produkowanych przemysłowo, które zastępują domowe soki czy kompoty. Do 2020 r. przewiduje się spadek spożycia napojów gazowanych i tradycyjnych soków owocowych produkowanych metodą odtwarzania, natomiast wskazuje się na wzrost spożycia wód mineralnych, soków owocowych NFC, napojów fermentowanych roślinnych, izotonicznych i innych funkcjonalnych i wygodnych w użyciu. Napoje oprócz smaku powinny zawierać substancje o znaczeniu odżywczym i/lub fizjologicznym, np. działające uspokajająco lub pobudzająco, ułatwiające procesy trawienia i przyswajania składników odżywczych, ogólnie wzmacniające, przyspieszające i/lub regulujące metabolizm. Przewiduje się wzrost spożycia wód mineralnych i napojów bezalkoholowych o właściwościach funkcjonalnych. Bardzo ważnym trendem kształtującym rynek napojów bezalkoholowych będzie zwiększanie roli ceny w konkurowaniu o konsumenta, czyli trend value for money (najlepszy stosunek ilości/jakości napoju do jego ceny). W UE, w tym także w Polsce, preferowane są opakowania kartonowe, a najpopularniejszym smakiem jest wciąż pomarańczowy.
EN
For many generations, one can observe an increase in the consumption of industrially produced drinks, which substitute homemade juices or compote. It is foreseen that, by the year 2020, there will be a decrease in the consumption of fizzy drinks and traditional fruit juices produced via the reproduction method. It is also indicated that there will be an increase in the consumption of mineral waters, NFC fruit juices, fermented plant drinks, isotonic drinks and other functional beverages, which are convenient to use. Apart from taste, the beverages should also contain substances with nutritional and/or physiological value, e.g. beverages, which have a calming or stimulating effect, beverages improving digestion and nutrient absorption, generally energizing, accelerating and/or regulating the metabolism. One can observe an increase in the consumption of mineral waters and soft drinks with functional characteristics. A very important trend shaping the soft drink market will be the increase of the role of the price in the struggle for attracting the customer, the value for money trend (the best quantity/price relation of a beverage). Within the EU, this including Poland, cardboard packages are preferred and the most preferred flavor is still orange.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

61

Numer

04

Opis fizyczny

s.28-30,fot.,bibliogr.

Twórcy

  • Instytut Technologii Żywności i Gastronomii, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Łomża
autor
  • Instytut Technologii Żywności i Gastronomii, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Łomża
  • Instytut Technologii Żywności i Gastronomii, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Łomża

Bibliografia

  • [1] Artykuł promocyjny. 2009: „Smoothie – napój „o wielu twarzach”. Przemysł Spożywczy 63 : 22–23.
  • [2] Europejski Raport Rynkowy AIJN. 2016. European Fruit Juice Association. Market Report.
  • [3] Gawęcki Jan. 2010. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • [4] Jaworska Grażyna, Aleksandra Olczak. 2010. „Napoje bezalkoholowe nowe tendencje w produkcji”. Przemysł Spożywczy 64 (7–8) : 36–40.
  • [5] Joachimiak Izabela, Katarzyna Szołtysek. 2013. „Świadomość, stan wiedzy oraz częstotliwość spożycia napojów energetyzujących i izotonicznych przez osoby młode, czynnie uprawiające sport”. Nauki Inżynierskie i Technologie 1 (8) : 26–38.
  • [6] Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce. 2016, KPMG Poland, Sp. z o.o. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2016/09/pl-Raport-KPMG-Rynek-napojow-bezalkoholowych-w-Polsce.pdf).
  • [7] Strojewska Irena. 2015. „Spożycie owoców, warzyw i ich przetworów w Polsce”. Biuletyn Informacyjny Agencji Rynku Rolnego 3, 2–9.
  • [8] Śliwińska Agata. Tomasz Lesiów. 2013. „Lody jako żywność funkcjonalna – badania konsumenckie”. Nauki Inżynierskie i Technologie 1 (8) : 65–78.
  • [9] Trojanowicz Piotr. 2015. „Dynamiczny rozwój rynku soków NFC w Polsce”. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny (7–8) : 60–65.
  • [10] Urban Roman. 2015. „Zastój w sektorze napojów trwa”. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny 7– 8 : 28–31.
  • [11] Waszkiewicz-Robak Bożena. 2009. „Zdrowie a styl życia. Cz. 1”. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny 4 (dodatek specjalny) : 5–6.
  • [12] Waszkiewicz-Robak Bożena. 2009. „Zdrowie a styl życia. Cz. 2”. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny 6 : 20–21.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-7ce061ec-3632-4453-80c0-d0cc418f769f
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.