PL
Od wielu pokoleń obserwuje się wzrost konsumpcji napojów produkowanych przemysłowo, które zastępują domowe soki czy kompoty. Do 2020 r. przewiduje się spadek spożycia napojów gazowanych i tradycyjnych soków owocowych produkowanych metodą odtwarzania, natomiast wskazuje się na wzrost spożycia wód mineralnych, soków owocowych NFC, napojów fermentowanych roślinnych, izotonicznych i innych funkcjonalnych i wygodnych w użyciu. Napoje oprócz smaku powinny zawierać substancje o znaczeniu odżywczym i/lub fizjologicznym, np. działające uspokajająco lub pobudzająco, ułatwiające procesy trawienia i przyswajania składników odżywczych, ogólnie wzmacniające, przyspieszające i/lub regulujące metabolizm. Przewiduje się wzrost spożycia wód mineralnych i napojów bezalkoholowych o właściwościach funkcjonalnych. Bardzo ważnym trendem kształtującym rynek napojów bezalkoholowych będzie zwiększanie roli ceny w konkurowaniu o konsumenta, czyli trend value for money (najlepszy stosunek ilości/jakości napoju do jego ceny). W UE, w tym także w Polsce, preferowane są opakowania kartonowe, a najpopularniejszym smakiem jest wciąż pomarańczowy.
EN
For many generations, one can observe an increase in the consumption of industrially produced drinks, which substitute homemade juices or compote. It is foreseen that, by the year 2020, there will be a decrease in the consumption of fizzy drinks and traditional fruit juices produced via the reproduction method. It is also indicated that there will be an increase in the consumption of mineral waters, NFC fruit juices, fermented plant drinks, isotonic drinks and other functional beverages, which are convenient to use. Apart from taste, the beverages should also contain substances with nutritional and/or physiological value, e.g. beverages, which have a calming or stimulating effect, beverages improving digestion and nutrient absorption, generally energizing, accelerating and/or regulating the metabolism. One can observe an increase in the consumption of mineral waters and soft drinks with functional characteristics. A very important trend shaping the soft drink market will be the increase of the role of the price in the struggle for attracting the customer, the value for money trend (the best quantity/price relation of a beverage). Within the EU, this including Poland, cardboard packages are preferred and the most preferred flavor is still orange.