PL
Celem artykułu jest identyfikacja strategii optymalizacyjnych w zakresie struktury asortymentowej przedsiębiorstw sektora żywnościowego w warunkach kryzysowych. Zwrócono uwagę na optymalizację asortymentu w sześciu płaszczyznach analitycznych dotyczących wielkości asortymentu, relacji produkt-marka, produkt-rynek, rozwoju marek podwójnych i rozwoju nowych produktów oraz struktury asortymentowej ze względu na rolę produktu. Prezentowane strategie optymalizacji struktury asortymentowej mającej charakter ekspercki oraz wynika z długoletnich obserwacji i prac autorki w zakresie zarządzania przedsiębiorstwami sektora żywnościowego.
EN
The aim of this study was to identify the optimization strategies in relation to productive assortment of food companies in crisis situations.The special attention was given to six analytical areas including optimization of size of assortment, optimization of product- brand relation and product-market relation, optimization of new products and double brands' development as well as optimization based on product meaning in portfolio assortment. The presented strategies of the assortment optimization has a character of an expert evaluation prepared based on author's long-term observation and research in the range of food management in food companies.