PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 566 |
Tytuł artykułu

Postawy i poglądy polskich konsumentów w stosunku do novel food

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Attitudes and beliefs of Polish consumers towards novel food
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Porównano postawy i poglądy konsumentów względem wybranych kategorii nowej żywności z uwzględnieniem ich wieku. Wyniki badań wykazały, iż postawy w stosunku do poszczególnych rodzajów żywności były istotnie zróżnicowane. Największy odsetek respondentów deklarował pozytywną postawę wobec żywności wzbogaconej w witaminy i składniki mineralne, żywności wygodnej, a w następnej kolejności żywności etnicznej. Tylko 1/5 ankietowanych miała pozytywną postawę w stosunku do żywności genetycznie modyfikowanej. Wiek istotnie statystycznie różnicował deklarowane postawy wobec trzech rodzajów novel food, tj. żywności wzbogaconej w witaminy i składniki mineralne, wygodnej i etnicznej. Im młodsi byli respondenci, tym istotnie więcej osób deklarowało pozytywną postawę. Duże ryzyko łączono przede wszystkim ze spożyciem żywności genetycznie modyfikowanej, ale także żywności wygodnej.
EN
The aim of this study was the comparison of the attitudes and beliefs of Polish consumers towards the selected categories of novel foods depending on the age of respondents. The obtained results showed that the attitudes towards particular types of food significantly differed. The largest proportion of respondents declared a positive attitude towards food enriched with vitamins and minerals and convenient food followed by the ethnic food. Only one fifth of respondents had a positive attitude towards genetically modified food. Age differentiated in a statistically significant way the attitudes declared towards three types of novel food, i.e. food enriched with vitamins and minerals, convenient food and ethnic food. The younger were the respondents the significantly more of them declared their positive attitude. High risk was mostly ascribed to the consumption of genetically modified food but also to convinient food.
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Tom
566
Opis fizyczny
s.337-346,tab.,bibliogr.
Twórcy
  • Katedra Handlu i Usług, Akademia Morska, Gdynia
  • Katedra Ekonomiki i Organizacji Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa
Bibliografia
  • Aikman A.S., Crites Jr. S.L. 2006. Structure of food attitudes: Replication of Aikman, Crites, and Fabrigar. Appetite 49: 516-520.
  • Ares G., Gámbaro A. 2007. Influence of gender, age, motives underlying food choice on perceived healthiness and willingness to tiy functional foods. Appetite 49: 148-158.
  • Bech-Larsen T., Grunnert K.G. 2003. The perceived healthiness of functional foods - a coin-joint study of Danish, Finnish and American consumers' perception of functional foods. Appetite 40: 9-14.
  • de Boer M., McCarthy M., Cowan C., Ryan I. 2004. The influence of lifestyle characteristics and beliefs about convenience food on the demand for convenience foods in the Irish market. Food Qual. Prefer. 15: 155-165.
  • Dagevos H. 2005. Consumers as four-faced creatures. Looking at food consumption from the perspective of contemporary consumers. Appetite 45: 32-39.
  • Devcich D.A., Pedersen I.K., Petrie K.J. 2007. You eat what you are: Modern health worries and the acceptance of natural and synthetic additives in functional foods. Appetite 48: 333-337.
  • Gawęcki J. 2002. Żywność nowej generacji a racjonalne żywienie. Żywność 4(33): 6-14.
  • Grunert K.G., Lähteenmäki L., Nielsen N.A., Poulsen J.B., Ueland O., Ĺström A. 2001. Consumer perceptions of food products involving genetic modification - results from a qualitative study in four Nordic countries. Food Qual. Prefer. 12: 527-542.
  • Mucci A., Hough G. 2003. Perceptions of genetically modified foods by consumers in Argentina. Food Qual. Prefer. 15: 43-51.
  • Mucci A., Hough G., Ziliani C. 2004. Factors that influence purchase intent and perceptions of genetically modified foods among Argentine consumers. Food Qual. Prefer. 15: 559-567.
  • Saba A., Vassallo M. 2002. Consumer attitudes toward the use of gene technology in tomato production. Food Qual. Prefer. 13: 13-21.
  • Shepherd R., Dennison C.M. 1996. Influences on adolescent food choice. Proceedings of Nutrition Society 55: 345-357.
  • Sojkin B., Małecka M., Olejniczak T., Bakalarska M. 2009. Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności. Wyd. UE. Poznań: 214 ss.
  • Urala N. 2005. Functional food in Finland: Consumers" views, attitudes and willingness to use. Finland: VTT Publications: 195 ss.
  • Urala N., Lähteenmäki L. 2007. Consumers changing attitudes towards functional foods. Food Qual. Prefer. 18: 1-12.
  • Verlegh P.W.J., Candell M.J.M. 1999. The consumption of convenience foods: reference group and eating situations. Food Qual. Prefer. 10: 457- 464.
  • Verbeke W. 2005. Consumer acceptance of functional foods: Socio-demographic, cognitive and attitudinal determinants. Food Qual. Prefer. 16: 45-57.
  • Zandstra E.H., de Graaf C., Van Staveren W.A. 2001. Influence of health and taste attitudes on consumption of low- and high-fat foods. Food Qual. Prefer. 12: 75-82.
Uwagi
PL
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-0792911a-512b-47b0-b5c8-89fd8b2ff5b7
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.