PL
Głównym celem badań empirycznych cen była statystyczna ocena istotności zmienności cen wybranych produktów „FMCG” po akcesji Polski z Unią Europejską. Badania przeprowadzono w olsztyńskiej sieci handlu detalicznego w marcu i listopadzie 2004 roku. Zastosowane testy istotności dla średnich i wariancji wskazują na dynamiczny wzrost cen większości badanych produktów i niewielkie zmiany w zróżnicowaniu cen na przestrzeni 8 miesięcy. Zaobserwowane prawidłowości na rynku lokalnym Olsztyna pozwalają zakładać, że są one również charakterystyczne dla innych rynków przestrzennych w Polsce, co potwierdzałoby tendencję zrównywania się cen polskich z europejskimi.
EN
The main goal of this research was to evaluate the level of differentiation and variability of prices of selected Fast Moving Consumer Goods from food sector in the Olsztyn network of retail stores before and after the Poland’s accession to the European Union. The empirical price analyses show the significant increase of prices of food products after EU enlargement. In spite of geographical limitation of this research to the local market it’s possible to assume that the rules observed in this market are also characteristic for the other spatial markets in Poland. Further and faster equalization of prices of domestic and European food products can be anticipated in the nearest future, and as a consequence the decrease of price advantage of Polish food industry in the European market.