Proceedings in case of accidents in the rail transport of hazardous materials in the border areas of Ukraine
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Sieć transportu kolejowego zanika. Stan techniczny infrastruktury kolejowej nie jest zadowalający. Ochrona środowiska przed awariami w transporcie kolejowym jest elementem polityki Unii Europejskiej. Transport kolejowy obejmuje również transport materiałów niebezpiecznych. Transport kolejowy to głównie transport osób. To transport krajowy i międzynarodowy. Ochrona zdrowia i życia ludzi jest obowiązkiem każdego przewoźnika kolejowego. Obowiązek ten wynika z międzynarodowych przepisów. Inspekcja ochrony Środowiska współdziała z Inspekcją Transportu Kolejowego. Współdziałanie dotyczy także zapobiegania awariom w transporcie kolejowym. To również pomoc w usuwaniu skutków awarii. Dokumentowanie i analiza awarii w transporcie jest częścią ochrony środowiska naturalnego. Transport kolejowy powinien być konkurencyjny dla innych form transportu materiałów i osób. Współpraca międzynarodowa powinna mieć na celu poprawę infrastruktury transportu kolejowego.
EN
Railway network disappears. The technical condition of railway infrastructure is not satisfactory. Environmental protection against failures in railway transport is part of the European Union's policy. Rail transport includes the transportation of hazardous materials. Rail transport is mainly passenger transport. This is national and international transport. Protecting human life and health is the responsibility of each rail cartier. This is an obligation of the international rulet. Inspection of Environmental Protection is working with Transport Railway Inspectorate. Interoperability concerns also prevent accidents in railway transport. It also help in disaster recovery. Documenting and analyzing failures in transport i spart of transport materials and people. International cooperation should be aimed at improving rail infrastructure.
Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, ul.gen.M.Langiewicza 26, 35-101 Rzeszów
Bibliografia
GIOŚ. Analiza zagrożeń poważnymi awariami w obszarach przygranicznych z Ukrainą – międzynarodowy transport niebezpiecznych substancji chemicznych. Warszawa, 2008.
Lipińska E.J. Transport kolejowy w Małopolsce i na Podkarpaciu – bezpieczeństwo przewozu i przeładunku towarów niebezpiecznych. Strona http://www.wios.rzeszow.pl. [dostęp: 22 grudnia 2009].
Regulamin RID - Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiący Aneks I do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem B do Konwencji o międzynarodowymprzewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 09.05.1980 r. (Dz.U.z 1985 r. Nr 34, poz. 158 i 159, z 1997 r. Nr 37, poz. 225 i 226 oraz z 1998 r. Nr 33, poz. 177).
Rozporządzenie WE nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14.06.2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów.
Ustawa o przewozie koleją towarów niebezpiecznych z 31.03.2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 97, poz. 962 z późn. zm.).
Ustawa z 29.06.2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz.U. nr 124, poz. 859).
Ustawa z 31.03.2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 97, poz. 962 z późn. zm.).
Ustawa z 28.03.2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2003 r. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.).
Ustawa z 11. 01. 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz.U. nr 11, poz. 84 z późn. zm.).
Ustawa z 20.07.1991 r. o Inspekcji ochrony Środowiska (Dz.U. Nr 2009 r. Nr 18, poz. 97 z późn. zm.).