PL
Wzrastające zapotrzebowanie na interesujący produkt agro i ekoturystyczny motywuje właścicieli gospodarstw agroturystycznych do rozszerzania zakresu oferowanych usług. Podstawą tworzenia produktu agroturystycznego powinno stać się pełne wykorzystanie walorów środowiska naturalnego i kulturowego. Celem niniejszego artykułu jest analiza wykorzystania walorów środowiska naturalnego w ofercie gospodarstw agroturystycznych zlokalizowanych na obrzeżach Świętokrzyskiego Parku Narodowego jako obszaru charakteryzującego się wysokim potencjałem turystycznym. Podstawą opracowania były badania ankietowe przeprowadzone latem 2010 r. w gospodarstwach agroturystycznych zlokalizowanych na analizowanym terenie. Przeprowadzona ankieta wykazała, że najlepiej wykorzystanymi walorami środowiskowymi są: zróżnicowanie krajobrazu, bioróżnorodność, obecność obszarów chronionych oraz zbiorników wodnych. Powyższe walory zostały wykorzystane do tworzenia oferty turystycznej zawierającej: wycieczki przyrodnicze i krajoznawcze, wyprawy na grzybobrania oraz różnorakie warsztaty tematyczne.
EN
Growing demand for interesting agro- and eco-tourism products motivates owners of agrotourism farms to expand the range of services on offer. Development of agrotourism products should be based on the values of the natural environment and culture. The purpose of this article is to analyse the use of the values of the natural environment in the offer of agrotourism farms located on the verge of the Świętokrzyski National Park as an area with a high tourist potential. The study is based on a questionnaire research performed in the summer of 2010 in agrotourism farms located in the analysed area.