PL
Lokalne Grupy Działania to nowe organizacje w przestrzeni życia społecznego na polskiej wsi. Zostały zainicjowane zaraz po wejściu naszego kraju w struktury UE poprzez „Pilotażowy Program Leader+” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich”. Jego celem było pobudzenie aktywności środowisk wiejskich i ich zaangażowanie w tworzenie oraz realizację lokalnych strategii rozwoju. Kolejnym impulsem do organizowania się społeczności lokalnych w LGD była perspektywa wyboru do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013 – osi IV Leader). Te wyraźnie akty mobilizacji społeczności lokalnych pokazują, że stworzenie pewnych instrumentów i zachęt w postaci realnych możliwości rozwoju mobilizuje środowiska wiejskie do działania. Mimo że środki przeznaczone na realizację osi IV PROW nie są duże (stanowią zaledwie ok. 4,5% budżetu programu), są dla środowisk lokalnych impulsem do myślenia o rozwoju, następnie koncentrowania energii i zasobów wokół tego rozwoju oraz szukania nowych, niestandardowych sposobów prowadzących do podnoszenia jakości życia na obszarach wiejskich. Celem artykułu jest przedstawienie ogólnych zasad konstruowania budżetu dla LGD w kraju oraz charakterystyka budżetu LGD Stowarzyszenie Rozwoju Orawy na tle budżetów LGD w Polsce.
EN
Local activity groups are new organizations in the sphere of social life in Polish rural areas. They were initiated immediately after Poland’s accession to the EU structures owing to Leader +” Pilot Programme in the framework of “Sectoral Operational Programme of restructuring and modernization of food sector and rural development”. Its objective was inspiring activity of rural communities and involving them in creating and realization of local development strategies. Another impulse for self-organization of local communities into LAGs was a potential selection of Local Development strategy for realization (in the framework of Rural Development Programme 2007-2013 – axis IV Leader). These activities apparently mobilizing local communities show that creating certain instruments and encouragement through real possibilities of development mobilize rural communities for action. Despite the fact that the funds allocated to realization of RDP are not substantial (constituting only c.a. 4.5% of the programme budget), they provide an impulse for local communities to think about a development and concentrate their energy and resources on this aim, as well as seeking new, not standard ways leading to life quality improvement in rural areas. The article aims at presenting some general rules of constructing budgets for LAGs in Poland and characteristics of the budget of LAG Orawa Development Association with reference to budgets of other LAGs in Poland.