PL
Poznano opinie konsumentów na temat informacji żywieniowej o produktach oferowanych w gastronomii oraz określenie stopnia zrozumienia i przydatności tych informacji dla klientów. Badania przeprowadzono metodą ankietową w grupie 600 przypadkowych konsumentów w 6 wybranych restauracjach sieci McDonald’s na terenie Warszawy. Informacja żywieniowa podawana w badanych zakładach gastronomicznych i na stronie internetowej dotyczyła: wartości energetycznej posiłku, zawartości białka, tłuszczu i kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów i cukrów prostych, błonnika pokarmowego oraz soli, a także obecności alergenów w oferowanych produktach. Była ona urozmaicona o wskaźniki dziennego zapotrzebowania GDA. Znaczna część konsumentów (67%) zauważyła informację żywieniową podawaną w badanych lokalach. Dotyczyło to zwłaszcza informacji na odwrotnej stronie serwety, umieszczonej na tacy (41,3%) i na opakowaniu produktu (38,7%). Informacje te nie były jednak w pełni zrozumiałe dla badanych (50%). Za najbardziej przydatną informację podaną w restauracjach uznano: wartość energetyczną produktów oraz zawartość tłuszczu, węglowodanów i białka. Za najmniej przydatne uznano natomiast: zawartość błonnika pokarmowego, soli i alergenów. Wprowadzenie znakowania produktów oferowanych w zakładach gastronomicznych wymaga działań edukacyjnych ze strony właścicieli lokali i lepszego wyeksponowania tych informacji dla klientów. Informacje te są potrzebne, aby wspomóc konsumentów przy wyborze produktów żywnościowych w gastronomii.
EN
The aim of the work was examining the knowledge of consumers opinion about nutritional information of products offered in the food service sector. The degree of understanding and the usefulness of this information for customers were also evaluated. The study was conducted using a direct questionnaire method. 600 random consumers in 6 chosen McDonald’s restaurants in the Warsaw area took part in this study. Nutritional information announced in the studied catering establishments and web page was related to the energy value of meal, the content of protein, fat and saturated fatty acids, carbohydrates and monosacharides, dietary fiber and salt, and also the presence of allergens in the offered products. Information about GDA (Guideline Daily Amounts) coefficients were also presented. Considerable part of consumers (67%) noticed the nutritional information announced in the studied catering establishments. Particularly they paid attention to the information on the back side of tablecloth placed on the tray (41.3%) and on the package of the product (38.7%). However, this information was not fully understandable for the studied people. It was only understood for about 50% customers of the restaurant. In the respondents opinion the most useful information announced in restaurants was energy value of products and content of the fat, carbohydrates and protein. The information was recognized information about the content of dietary fiber, salt and allergens was considered to be the least useful. The introduction of labelling products offered in catering establishments requires educational workings from the side of the restaurant owners and better exposition of this information for customers. This information is necessary to support the consumer choice of food products in gastronomy.