PL
Przeanalizowano strategie rynkowe największych polskich spółdzielni mleczarskich. Wyniki badań wskazują, że firmy stosują podwójną strategię obniżania kosztów produkcji na każdym etapie przetwórstwa, przy jednoczesnym zwiększaniu wartości dodanej produktu wytworzonego. Kluczową rolę w realizacji tej strategii ma wdrażanie spójnych systemów zarządzania jakością. Wyniki badań wskazują, że wybrana polityka jakości determinuje charakter mechanizmu koordynacji pionowej. Im wyższe są wymagania stawiane produktowi końcowemu, tym bardziej zarządzanie jakością wykracza poza działalność przetwórczą zakładu oraz tym bardziej współpraca z otoczeniem przesuwa się ze sfery operacyjnej do strategicznej. Obecnie współpraca operacyjna dominuje. Uzyskanie przez badane spółdzielnie przewagi komparatywnej będzie wymagało intensyfikacji działań strategicznych.
EN
This paper analyses competitive strategies ofthe largest Polish dairy cooperatives. The results show thatfirms utilise both the cost-minimising and product differentiation strategy in order to remain competitive and viable in the market place. One measure taken by the firms to reach that strategy is to implement voluntary quality assurance systems. The chosen quality strategy determines the design of the vertical co-ordination mechanism. Thus, the higher the product requirements, the further quality management systems go beyond a firm’s boundaries and the stronger is the shift from operational towards strategic partnering. The majority of quality management initiatives are still operational in Poland. The challenge of building comparative advantage for dairy cooperatives in the marketplace is linked to creating strategic quality management systems.