PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 08/2 |

Tytuł artykułu

Unieszkodliwianie zużytych opon w Republice Czeskiej

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Disposal of unused tires in the Czech Republic

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
W ostatnich latach, z powodu szybkiego rozwoju społeczeństwa, rośnie popyt na opony. Wiąże się to ze wzrostem produkcji zużytych opon. Jednym z głównych problemów, związanch ze zużytymi oponami, jest znalezienie odpowiedniego sposobu ich unieszkodliwiania. Unieszkodliwianie zużytych opon powinno być w zgodzie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że produkcyjnie i energetycznie wymagające produkty muszą być po ukończeniu swojej żywotności w 100% recyklowane, a uzyskane w ten sposób komponenty ponownie wykorzystane. Niniejsza praca zajmuje się problematyką zużytych opon jako cennego surowca. Celem pracy jest opisanie sytuacji unieszkodliwiania zużytych opon w Republice Czeskiej, w Unii Europejskiej (dalej EU – od roku 2004 w 25 krajach członkowskich, od roku 2007 w 27 krajach członkowskich) oraz na świecie. W dalszej części praca dotyczy problematyki wtórnego odbioru zużytych opon w Republice Czeskiej.
EN
The worldwide production of waste tires (so called "end of life tires" - ELT) grows every year. The same situation is in the Czech Republic and in the countries of the European Union, but also in the world. Every year about 3.4 million tonnes of used tyres (part worn + end of life tyres) are generated in Europe, of which 3 million tonnes are either recycled or recovered. This amounts to approximately 300 million units. The composition and energy characteristics of tires are a significant source of material, energy and also raw material. Calorific value tires ranges from approximately 25 to approximately 32 MJ · kg-1. The calorific value is comparable with conventional fossil fuels, which is due to the high proportion of hydrocarbons (over 75%). For these reasons, an alternative tire conventional fuels. The aim of the research is focused on the second part of product life cycle – the tire at the end of lifetime. The main possibilities of utilization of used up tires after end of their life are as follows: retreading, recycling (production of granulate), energy and material utilization in a cement factory, pyrolysis (production of pyrolytic products) and formerly used waste storing. Another objective of the work is to describe the situation of waste tires in the Czech Republic in the European Union and the world and focus on the issue of return.

Wydawca

-

Rocznik

Numer

Opis fizyczny

s.103-110,rys.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Faculty of Agronomy, Mendel University of Agriculture and Forestry Brno, Zemedelska 1, 613 00 Brno, Czech Republic
autor
autor

Bibliografia

  • Barum. Pneuservis-autoservis [online]. 2009 , 2009 [cit. 2009-10-12]. Dostupný z WWW: <http://www.contitrade.cz/nabidka/sluzby/zpetny-odber-upotrebenych-pneu.html>.
  • End of life tyres: A valuable resource with growing potential. Brussels : ETRMA, 2008, s. 15 Dostupný z WWW: .
  • Michelin. Nejlepší cesta do předu [online]. 2004, 2004 [cit. 2009-10-06]. Dostupný z WWW: <http://www.michelin.cz/cz/auto/auto_cons_bib_qu_est_pne.jsp>.
  • Pneumatiky. Odpadové fórum. 2004, č. 01, s. 10–19.
  • Stanovení procenta recyklace pneumatik ve vazbě na technické a ekonomické možnosti získaných produktů: Projekt VaV/720/4/03. Praha : ECO trend s.r.o., 2004. s. 170.
  • Všeobecná encyklopedie: V osmi svazcích. Praha : Diderot, 1999. 158. http://www.kalejdoskop budowlany.pl/opony-samochodowe-ar178.html
  • Zpětný odběr pneumatik. Odpadové fórum. 2009, č. 10, s. 26–30.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.dl-catalog-0b182b2d-eff1-4483-b67b-291072a2c761
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.