PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 19 | 6 |

Tytuł artykułu

Sprzedaż żywności ekologicznej w województwie kujawsko-pomorskim

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
the sale of organic food in Kuyavian-Pomeranian Voivodeship

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem głównym pracy jest przedstawienie sprzedaży żywności ekologicznej w województwie kujawsko-pomorskim na przykładzie wybranego gospodarstwa ekologicznego. Przedstawiono rozwój rolnictwa ekologicznego oraz rynku żywności ekologicznej w regionie oraz jego znaczenie dla rozwoju ruchu ekorolniczego w całym kraju, jako tła do dalszych badań. Następnie opisano sprzedaż żywności ekologicznej w Polsce i województwie. Wykorzystano dane pochodzące ze źródeł wtórnych – raportów krajowych (GIJHARS) i literatury przedmiotu. Następnie posłużono się metodą studium przypadku, którą przygotowano z wykorzystaniem danych pierwotnych pozyskanych podczas wizyt studyjnych w ekologicznym gospodarstwie rolnym w latach 2015-2017. Jako kryteria doboru gospodarstwa przyjęto jego lokalizację, ustabilizowaną produkcję ekologiczną, charakter innowacyjny oraz przynależność do grupy obszarowej gospodarstw o największym udziale w województwie kujawsko-pomorskim. Stwierdzono, że sprzedaż realizowana w krótkich kanałach dystrybucji, głównie na jarmarkach, dobrze funkcjonuje, mając dodatkowo wsparcie w mediach społecznościowych. Taka forma zapewnia bezpośredni kontakt z klientem, budowanie marki, płatność gotówką oraz możliwość jednorazowej sprzedaży dużej partii towaru. Odpowiada one zarówno oczekiwaniom części indywidualnych konsumentów, jak i całych grup, które w ramach np. kooperatyw spożywczych, aktywnie wpływają na proces produkcji i dystrybucji żywności ekologicznej, zapewniając bezpieczeństwo funkcjonowania tego typu gospodarstwom ekologicznym.
EN
The main aim of the thesis was to present sale of organic food in Kuyavian-Pomeranian Voivodeship upon the sample of the selected organic farm. In the original part of this article there was a presentation of development of organic farming and the market of organic food in the region as well as its significance for development of organic farming in the entire country as the background for further research. Later, sale of organic food in Poland and in the voivodeship was evaluated. The author has used the data from the secondary sources of national reports(GIJHARS) and literature of subject. Subsequently the author has used the method of case study, which has been prepared with use of the original data achieved during the study visits in the organic farm in 2015-2017. The criteria of selection included: the farm location, innovative nature and belonging to the area group of farms with the highest shares in Kuyavian-Pomeranian Voivodeship. The author has noticed that the sale performed in the short channels of distribution, mainly in the markets, is functioning effectively if it has extra support in the social media. This form provides direct contact with the client, branding, cash payment and the opportunity of one-off sale of a great amount of goods. They meet the expectations of a group of individual customers and the whole groups, which, upon the food cooperatives, actively influence the process of production and distribution of organic food providing saferty of functioning to the organic farms of this type.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

19

Numer

6

Opis fizyczny

s.141-146,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Wydział Zarządzania, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im.J.J.Śniadeckich, ul.Fordońska 480, Bydgoszcz

Bibliografia

  • Bogusz Małgorzata. 2017. Paczka od rolnika jako przykład sprzedaży bezpośredniej produktów ekologicznych. [W] Uwarunkowania rozwoju rynku produktów ekologicznych w teorii i praktyce, red. Ewa Koreleska, 4-5. Bydgoszcz: UTP Bydgoszcz.
  • Dziedzic Sylwia. 2006. „Bezpośrednia sprzedaż jako istotny kanał zbytu produktów rolnictwa ekologicznego w województwie podkarpackim”. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 51 (2): 22-29.
  • Frymark bydgoski, https://www.facebook.com/frymarkbydgoski/
  • GIJHARS. 2009. Rolnictwo ekologiczne w Polsce. Raport 2007-2008. Warszawa: Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
  • GIJHARS. 2011. Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2009-2010. Warszawa: Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
  • GIJHARS. 2013. Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2011-2012. Warszawa: Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
  • GIJHARS. 2015. Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2013-2014. Warszawa: Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
  • Jarmarki, http://eko-lan.pl/jarmarki-zywnosc-ekologiczna.
  • Kaźmierczak Renata, Kinga Salach, Ewa Rembiałkowska. 2014. „Distribution channels of organic agricultural products in Poland-an example of the producers from the Masovian voivodeship”. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 59 (3): 103-107.
  • Kaźmierczak Renata, Urszula Zgiep. 2013. „Channels of eco-products distribution on the example of fruit from organic orchards”. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 58 (3): 248-254.
  • Koreleska Ewa. 2017. Przestawianie gospodarstw rolnych na ekologiczne metody gospodarowania – szanse i zagrożenia. [W] Uwarunkowania rozwoju rynku produktów ekologicznych w teorii i praktyce, red. Ewa Koreleska, 22-23. Bydgoszcz: UTP Bydgoszcz.
  • Koreleska Ewa, Katarzyna Chwal. 2016. „Ocena dostępności żywności ekologicznej w wybranych punktach sprzedaży w Bydgoszczy”. Roczniki Naukowe SERiA XVIII (5): 87-91.
  • Kwasek Mariola (red.). 2013. Z badań nad rolnictwem społecznie zrównoważonym. Żywność ekologiczna − regulacje prawne, system kontroli i certyfikacji. Warszawa: IERiGŻ-PIB.
  • Niewęgłowski Marek, Jabłonka Ryszard. 2014. „Kanały dystrybucji surowców i produktów żywnościowych gospodarstw ekologicznych w regionie siedleckim.” Roczniki Naukowe SERiA XVI (2): 195-199.
  • Organic Farma Zdrowia. 2013. Raport jednostkowy za rok 2012. [W] Z badań nad rolnictwem społecznie zrównoważonym. Żywność ekologiczna − regulacje prawne, system kontroli i certyfikacji, red. Mariola Kwasek. Warszawa: IERiGŻ-PIB.
  • Pawlewicz Adam, Wojciech Gotkiewicz. 2012. „Kanały dystrybucji surowców żywnościowych z gospodarstw ekologicznych w województwie Warmińsko-Mazurskim”. Logistyka 4: 1168-1174.
  • Potkańska Dominika. 2013. Zmierzch epoki tradycyjnego konsumenta, czyli jak wspólne zakupy ekologicznej żywności kształtują tożsamość społeczną młodych Polaków, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5186/
  • Potkanska_Dominika_Zmierzch_epoki_tradycyjnego_konsumenta.pdf?sequence=1.
  • Sklepy stacjonarne, https://ekozakupy.pl/pl/i/Sklepy-stacjonarne.
  • Sołtysiak Urszula. 1997. „Rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce do 1996 roku”. Wieś i Rolnictwo 3 (96): 129-130.
  • Ustawa z dnia 16.11.2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników. Dz.U. poz. 1961.
  • Związek Zawodowy Rolników Ekologicznych Franciszka z Asyżu, http://rolnicyekologiczni.pl/?page_id=27.
  • Żakowska-Biemans Sylwia, Krystyna Gutkowska. 2003. Rynek żywności ekologicznej w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • https://panoramafirm.pl.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-f8b5bdb2-539f-4391-8989-a1c728a907ee
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.