PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 06 |

Tytuł artykułu

Z badań związków cech somatycznych i sprawności motorycznej dzieci Zielonej Góry

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Relations between somatic features and motor abilities in Zielona Gora’s children

Języki publikacji

PL

Abstrakty

EN
The paper presents the relations between morphological parameters and physical fitness in 7-, 10- and 14-year-olds. The research was conducted during the school year of 1996/97 in randomly selected primary schools in Zielona Góra on a group of 318 boys and 330 girls. The collected data underwent statistical processing using Pearsons correlation matrix. Some statistically significant correlation was found between the results of physical fitness testes and somatic features in the younger girls groups (7 and 10 years) and older boys (10 and 14 years).

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

06

Opis fizyczny

s.119-127,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Katedra Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra

Bibliografia

  • 1. Brożek J., 1961, Pomiary składników ciała, „Materiały i Prace Antropologiczne”, 29, s. 49 – 90.
  • 2. Cieśla E., 2000, Związki zdolności motorycznych z wybranymi cechami somatycznymi u chłopców w wieku 7 – 19 lat, „Medical Review. Scripta Periodica”, Voll. III, nr 2, supl. p. 2, AM Bydgoszcz, s. 552 – 557.
  • 3. Denisiuk L., 1969, Opis testów motorycznych oraz metody przeprowadzania prób i oceny wyników, [w:] Rozwój sprawności motorycznej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, PZWS, Warszawa, s. 74 – 83.
  • 4. Drozdowski Z., 1982, Antropometria w wychowaniu fizycznym, AWF, Poznań.
  • 5. Europejski Test Sprawności Fizycznej (EUROFIT). Przekład z języka angielskiego H. Grabowski, J. Szopa, AWF, Kraków 1991.
  • 6. Ignasiak Z., 1988, Uwarunkowania w rozwoju cech morfologicznych i motorycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym w świetle zróżnicowania wieku biologicznego, Studia i Monografie, AWF, Wrocław.
  • 7. Osiński W., 1988, Wielokierunkowe związki zdolności motorycznych i parametrów morfologicznych. Badania dzieci i młodzieży wielkomiejskiej z uwzględnieniem poziomu stratyfikacji społecznej, AWF, Poznań.
  • 8. Pawłucki A., 1971, Z aktualnych prac Międzynarodowego Komitetu do Spraw Standaryzacji Testów Sprawności Fizycznej, „Kultura Fizyczna”, nr 2, s. 80 – 82, Warszawa.
  • 9. Przewęda R., 1973, Rozwój somatyczny i motoryczny, PZWS, Warszawa.
  • 10. Przewęda R., 1985, Uwarunkowania poziomu sprawności fizycznej polskiej młodzieży szkolnej. Z Warsztatów Badawczych, AWF, Warszawa.
  • 11. Raczek J., 1989, Problem okresów sensytywnych i krytycznych w rozwoju ontogenetycznym, „Antropomotoryka”, 2 s. 89 – 101, AWF, Kraków.
  • 12. Statistica. Pakiet statystyczny. Wersja Polska, Stat-Soft Polska, Kraków 1998.
  • 13. Szklarska A., 1998, Społeczne różnice w sprawności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce, „Monografie Zakładu Antropologii PAN”, Wrocław.
  • 14. Szopa J., 1989, Z badań nad strukturą motoryczności: analiza czynnikowa predyspozycji oraz efektów motorycznych u chłopców i dziewcząt w wieku 8 – 19 lat, „Antropomotoryka”, 2, s. 45 – 71, AWF, Kraków.
  • 15. Tanner J.M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania, PZWL, Warszawa.
  • 16. Wolański N., 1981, Czynniki rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.
  • 17. Wolański N., 1986, Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa.
  • 18. ZieniewiczA., Popławska H., 2000, Związki pomiędzy sprawnością fizyczną i wybranymi cechami somatycznymi u dziewcząt i chłopców, [w:] Wybrane wskaźniki rozwoju biologicznego dziewcząt i chłopców wiejskich z Podlasia, (red.) M. Skład, IWFiS, Biała Podlaska, s. 213 – 256.
  • 19. Żak S., 1991, Zdolności kondycyjne i koordynacyjne dzieci i młodzieży z populacji wielkomiejskiej na tle wybranych uwarunkowań somatycznych i aktywności ruchowej, AWF, Kraków.

Uwagi

Rekord w opracowaniu

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-f722c25d-0402-436a-96a0-b7c18ed70355
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.