PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | 12/53 | 3 |

Tytuł artykułu

Energy balance and body composition factors in adolescent ballet school students

Warianty tytułu

PL
Bilans energetyczny i skład ciała uczennic szkoły baletowej

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The aim of this study was to asses the impact of professional education in a ballet school on total energy expenditure, energy balance and nutritional status of pupils. In 44 girls (x age = 13±1) from a professional elite Dance School (BSD) and 29 girls (x age = 13±1) selected from a local primary school, constituting the control group (CG), daily energy expenditure (TEE) - by 24-h heart rate monitoring method (HR), and energy intake (DEI) - by 24-h dietary recall (record), were estimated. Subjects were also assessed for body composition using BIA method and simple anthropometrical indices, and skinfold thickness. The ballet school dancers TEE values were significantly greater than those of the control group (11.04±1.3 MJ/24 h vs. 9.47±1.3 MJ/24 h, p<0.001), while the DEI of the BSD was significantly lower than that of the CG (8.68±2.25 MJ/24 h vs. 9.52±1.38 MJ/24 h, p< 0.001). Thus, energy balance of BSD was far from even (-2.35±2.14 MJ/24 h). The energy balance results correlated with BMI, skinfolds thickness and body fat content data. All these parameters for the BSD were significantly lower when compared to the CG (BMI: 17.1 ±1.6 vs. 19.3± 1.3; p<0.001, body fat: 14.5%±4.1 vs. 28%±2.9; p<0.001, skinfold thickness 7.0 mm±1.3 vs. 8.0 mm±1.1; p<0.001). The young ballet dancers were exposed to relatively intensive physical performance, had a high daily energy expenditure that was not compensated for by energy intake. The girls from the ballet school are prone to increased health risks due to prolonged negative energy balance.
PL
Celem niniejszych badań była ocena jaki wpływ ma nauka w szkole baletowej na wielkość wydatków energetycznych, bilans energetyczny i stan odżywienia uczennic tej szkoły. W badaniach uczestniczyły dwie grupy dziewcząt w wieku 13-14 lat: а/ 44 uczennice ze szkoły baletowej (BSD); b/ 29 dziewcząt ze szkoły podstawowej, stanowiących grupę kontrolną (CG). Wartość energetyczną całodobowych racji pokarmowych (DEI) oszacowano na podstawie wywiadu z ostatnich 24 godzin, wydatki energetyczne (TEE) metodą 24-godzinnego monitorowania częstości tętna. Ponadto, oceniono komponenty składu ciała metodą impedancji bioelektrycznej, podstawowe wskaźniki antropometryczne oraz wielkość otłuszczenia podskórnego (metodą kaliperową). Rezultaty dowiodły, że wydatki energetyczne BSD były wyższe niż CG (11,04± 1,3 MJ/24 godz. vs. 9,47± 1,3 MJ/24 godz., p<0,001), przy czym wartość energetyczna ich racji była znamiennie niższa (8,68±2,25 MJ/24 godz. vs. 9,52± 1,38 MJ/24 godz., p<0,001). W konsekwencji bilans energetyczny młodych tancerek był wyraźnie ujemny (-2,35±2,14 MJ/24 godz.), co znalazło odzwierciedlenie w parametrach stanu odżywienia (tab. 2). Bilans energetyczny młodych tancerek korelował ze wskaźnikiem BMI, średnim fałdem skórno-tłuszczowym oraz komponentami składu ciała. W grupie BSD wszystkie te parametry były znamiennie niższe w porównaniu z CG (BMI: 17,1 ±1,6 vs. 19,3±1,3; p<0,001, body fat: 14,5%±4,1 vs. 28%±2,9; p<0,001, skinfold thickness 7,0 mm±l,3 vs. 8,0 mm±l,l; p<0,001), (tab. 3). Reasumując, dziewczęta ze szkoły baletowej cechowały wysokie całodobowe wydatki energetyczne, których nie bilansowała wartość energetyczna racji pokarmowych. Uczennice tej szkoły mogą być więc narażone, z tytułu utrzymującego się ujemnego bilansu energetycznego, na poważne ryzyko utraty zdrowia.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

Numer

3

Opis fizyczny

p.71-75,ref.

Twórcy

  • Department of Human Nutrition Hygiene, Agricultural University of Poznan, Wojska Polskiego 31,60-624 Poznan, Poland
autor

Bibliografia

Uwagi

Rekord w opracowaniu

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-f5065339-3f3b-43a4-a1fa-a2208c4052fd
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.