3. Hill Ch., Jones G.: Strategic management. Houghton Mifflin Company, Boston 1992.
4. Kosecki A., Kozik R.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. PKE, Warszawa 1998.
5. Kotler Ph.: Marketing management: analysis, planning, implementation and control. Prentice Hall, New Jersey 1998.
6. Kozik R., Madyda A.: Wykorzystanie metod planowania strategicznego do oceny pozycji rynkowej przedsiębiorstwa budowlanego [w]: Strategie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie – formułowanie i implementacja strategii reakcji na ryzyko (red. nauk. J. Bizon-Górecka). Politechnika Krakowska, Bydgoszcz 2000.
7. Krukowski K., Kulas-Klimaszewska I.: Planowanie strategiczne. Wybrane metody. Agencja Marketingowa, Wydawnictwo APIS, Olsztyn 2002.
8. Krupski R.: Zarządzanie strategiczne. Koncepcje-metody. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999.
9. Matczewski A.: Zarządzanie produkcją przemysłową. PWE, Warszawa 1991.
10. Nogalski B., Rybicki J., Gacek-Bielec J.: Modele analizy portfelowej. Teoria i praktyka. TNOiK, Bydgoszcz 1996.
11. Otta J.: Techniki organizatorskie – analiza portfelowa. Przegląd Organizacji, nr 10, 1984.
12. Penc-Pietrzak I.: Strategie biznesu i marketingu. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
13. Penc-Pietrzak I.: Zastosowanie koncepcji cyklu życia w optymalizacji portfela firmy. Marketing i Rynek, nr 1, 1998.
15. Pierścionek Z.: Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2003.
16. Porter M.: Competitive strategy. The Free Press, New York 1980.
17. Romanowska M.: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 2009.
18. Rynek mięsa. Stan i perspektywy (nr 10-26); Rynek drobiu i jaj. Stan i perspektywy (nr 8-25). MRiRW, IERiGŻ, ARR.
19. Stabryła A.: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa-Kraków 2000.
20. Źródła internetowe:http://www.Agrarmarkte in Zahlen ZMP http://www.lista500.polityka.pl/companies/show/255 http://www.morliny.pl http://www.Statistical and economic information. European Commission. FAMMU/FAPA