PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2013 | 59 | 1 |

Tytuł artykułu

Priorities for the EU consumer policy for 2014-2020

Autorzy

Warianty tytułu

PL
Priorytety polityki konsumenckiej UE na lata 2014-2020
RU
Prioritety potrebitel'skojj politiki ES na 2014-2020 gg.

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The article presents the issue of consumer protection and the role which education can play in raising consumers’ awareness with regard to their rights and the possibilities concerning pursuing their claims. The author discusses priorities of the 2014-2020 EU Consumer Policy in the light of the policy adopted for 2007-2013. Consumer awareness plays an important role in the effective implementation of consumer policy. The paper presents the results of the study carried out for the research project “Consumer Protection and Education in Selected Services Markets”. As the research shows, the level of awareness of Polish consumers is low, which results in the lack of proper concern for consumer rights, lack of knowledge about consumer institutions and organisations as well as underestimation of the role which primary schools and lower secondary schools play in educating consumers.
PL
Artykuł poświęcony jest problematyce ochrony konsumentów i roli, którą może odegrać edukacja w podnoszeniu świadomości konsumentów na temat przysługujących im praw i dochodzenia roszczeń. Omówiono priorytety polityki konsumenckiej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 na tle realizowanej strategii polityki przyjętej na lata 2007-2013. Ważne miejsce w skuteczności wdrażania polityki konsumenckiej odgrywa świadomość konsumencka. W artykule przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego na potrzeby projektu badawczego Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług. Jak wynika z badań, poziom świadomości polskich konsumentów jest niski, co skutkuje brakiem należytego zainteresowania prawami konsumentów, nieznajomością instytucji i organizacji konsumenckich, a także niedocenianiem roli szkół na poziomie podstawowym i gimnazjalnym w edukowaniu konsumentów.
RU
Статья посвящена проблематике защиты потребителей и роли, которую может сыграть обучение в повышении сознательности потребителей в отношении присущих им прав и взысканий по притязаниям. Обсудили приоритеты потребительской политики Европейского Союза на 2014-2020 гг. на фоне осуществляемой стратегии политики, принятой на 2007-2013 гг. Важное место в эффективности внедрения потребительской политики играет сознание потребителей. В статье представлены результаты исследования, проведенного для нужд исследовательского проекта «Защита и обучение потребителей на избранных рынках услуг». Как вытекает из исследований, уровень сознательности польских потребителей низок, что приводит к отсутствию надлежащей заинтересованности правами потребителей, к незнанию потребительских учреждений и организаций, а также к недооценке роли начальных школ и гимназий в обучении потребителей.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

59

Numer

1

Opis fizyczny

p.3-13,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research (IBRKK), Warsaw, Poland

Bibliografia

  • Dąbrowska A., Gutkowska K., Janoś-Kresło M., Ozimek I. (2010), Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych: uwarunkowania i tendencje, Difin, Warsaw.
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. (2007), Konsumpcja w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, PWE, Warsaw.
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Ozimek I. (2005), Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce, PWE, Warsaw.
  • Working Document of the Commission for Natural Resources (NAT) Consumer Programme for 2014–2020 (2012), 9th Commission meeting 31 January 2012. Rapporteur: István Serto-Radics (HU/ALDE), electronic version: https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:0NVb3069tdYJ:www.toad.cor.europa.eu/ PL.....
  • The New Directive on consumer rights, http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/consumer_information/l10140_pl.htm
  • New European programme for consumers. European Commission (2012), http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/491...
  • Consumer Policy for 2010-2013, OCCP, Warsaw, July 2010.
  • Programme of the 6-month Polish Presidency in the Council of the European Union in the second half of 2011, adopted by the Council of Ministers 31 May 2011. Poland took over the presidency on 1 July 2011.
  • Regulation of the European Parliament and the Council establishing the “Connecting Europe Facility”, Brussels, 19.10.2011. COM (2011) 665 final, 2011/0302 (COD).
  • EU Consumer Policy Strategy 2007-2013, the EU Consumer Policy Strategy for 2007-2013. Empowering consumers, enhancing their welfare and effectively protecting them, COM (2007) 99, the Directorate General for Health and Consumer Protection, http://ec.europa.eu/consumers/overview/cons_policy/doc/cps_0713_pl.pdf
  • Proposal for a Regulation of the European Parliament and the Council on Consumer Programme 2014-2020, COM (2011) 707 final.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-f1cd5b7b-8c34-4906-8266-f90910fc897d
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.