PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 3[19] |

Tytuł artykułu

Ocena wpływu czynników stresogennych na zdrowie w opinii studentów

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Assessment of the influence of stress–creating factors on health in the opinion of students

Języki publikacji

PL

Abstrakty

EN
Health and well–being belong to individual qualities of man. They comprise the emotional, intellectual, social, spiritual and physical dimension. For well–being and every other dimension of health the most important is a positive attitude towards life. These are the factors that have an impact on a healthy lifestyle. A crucial one is controlling the stress– inducing factors. Each stage of human life is a source of different stress–inducing factors. Studying at college constitutes a source of differentiated intellectual, financial and autonomous– life pressure. The assessment of stress is based on the individual perception and the possibility of overcoming a stress–inducing situation. The awareness of the individual differences influences with varied intensification a person’s health. The aim of the paper is to determine the impact of the stress–inducing factors on students’ everyday life and their personality. In the research participated 150 students of the 3rd form of the State College of Biała Podlaska, the Tourism and Recreation Faculty. In the assessment of students’ personality endurance to stress–inducing factors a questionnaire measuring reaction hardness to stress– inducing factors. The findings show a relatively high percentage of moderate hardness to stress–creating factors (66% of the surveyed), low hardness (c. 10%) and high hardness (c. 20%). One can ascertain a certain dependence of personality, in consideration of stress–creating factors, upon the student’s performance in the learning process.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

Opis fizyczny

s.9-18,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska
  • Państwowa Szkoła Wyższa im.Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska

Bibliografia

  • 1. Cox, T., Stress. Researches Departament of Psychology. University of Notthingam 1986.
  • 2. Frączek A., Kofta M., Frustracja i stres psychologiczny. [W:]: T. Tomaszewski [red.], Psychologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.
  • 3. Formański J., Psychologia. Podręcznik dla szkół medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1998.
  • 4. Kulas H., Samoocena i umiejscowienie poczucia kontroli w działalności sportowej. [W:] K. Maroszek, E. Dubowik, R. Kościelak, H. Kulas, M. Krawczyński [red.], Wybrane zagadnienia z psychologii sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Gdańsk 1995.
  • 5. Starosta W., Dębczyńska I., Kos H., Radzińska M., O trafności samooceny zawodnika w doskonaleniu techniki sportowej. „Wychowanie Fizyczne i Sport” 2000, nr 44(2).
  • 6. Reykowski J., Osobowość. [W:] Tomaszewski T. [red.], Psychologia ogólna. T. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
  • 7. Grotberg E., Zwiększanie odporności psychicznej. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000.
  • 8. Corbin Ch.B. i wsp., Fitness i Wellness. Kondycja sprawność, zdrowie. Wyd. Zysk i S–ka, Poznań 2007.
  • 9. Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002.
  • 10. Rychta T., Osobowość i sport. [W:] M. Mikołajczyk [red.], Korelaty psychologiczne Z badań nad osobowością sportowców i studentów uczelni wychowania fizycznego, Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej Warszawa 2004.
  • 11. Basiaga-Pasternak J., Psychologiczne uwarunkowania radzenia sobie ze stresem w sporcie. Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków 2007.
  • 12. Tylka J., Poradź sobie ze stresem. Wiedza i Życie, Warszawa 1996.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-f13b9571-d2ac-497e-9aa0-61aedf5cc509
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.