PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 6 t.1 |

Tytuł artykułu

Polskie start-upy na tle krajów europejskich

Warianty tytułu

EN
Polish start-ups vis-a-vis European countries
RU
Pol'skie startapy na fone evropejjskikh stran

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem artykułu jest identyfikacja cech polskich start-upów, a także porównanie ich do start-upów europejskich na podstawie wyników badań wtórnych. W publikacji dokonano charakterystyki zarówno polskich, jak i europejskich start-upów z wykorzystaniem kluczowych kryteriów. W efekcie dostrzeżono, iż polskie start-upy, na tle europejskich, mają najmłodszych przedsiębiorców, przy czym są to najczęściej mężczyźni, zatrudniają o połowę mniej pracowników, których charakteryzuje bardzo niskie umiędzynarodowienie, a także korzystają z kapitału własnego. Natomiast w Europie dominuje płaska struktura organizacyjna, duże umiędzynarodowienie kadry, a przeżywalność start-upów nie przekracza 4 lat. Dodatkowo europejskie start-upy generują wysokie przychody, a także korzystają z nieformalnych źródeł finansowania.
EN
The aim of the article is to identify the features of Polish start-ups and to compare them with European start-ups based on findings of secondary research. In their publication, the authors characterised both Polish and European start-ups with the use of the key criteria. In effect, they noticed that Polish start-ups – vis-á-vis European ones - have the youngest entrepreneurs who are most often men, they employ half less workers who are characterised by a very low internationalisation, and they use their own capital. On the other hand, in Europe, there prevails a flat organisational structure, high internationalisation of the staff, while survivability of start-ups does not exceed 4 years. Additionally, European start-ups generate high revenues as well as make use of informal sources of financing.
RU
Цель статьи - выявить черты польских стартапов, в также сравнить их с европейскими стартапами на основе результатов вторичных исследований. В публикации провели характеристику как польских, так и европейских стартапов с использованием основных критериев. В результате заметили, что польские стартапы - на фоне европейских - имеют самых молодых предпринимателей, причем чаще всего это мужчины, они трудоустраивают наполовину меньше работников, которым свойственна очень низкая интернационализация, а также они используют собственный капитал. В Европе же преобладает плоская организационная структура, большая интернационализация персонала, выживание стартапов не превышает 4 лет. Дополнительно европейские стартапы генерируют высокую выручку, а также используют неформальные источники финансирования.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

Opis fizyczny

s.500-515,rys.,wykr.,bibliogr.

Twórcy

  • Zakład Zarządzania, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Pl.Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin
autor
  • Zakład Zarządzania, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Pl.Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin

Bibliografia

  • Andreessen M. (2007), The Only Thing that Matters, http://pmarchive.com/guide_to_startups_part4.html [dostęp: 14.02.2018].
  • Beauchamp M., Kowalczyk A., Skala А. (2017), Polskie Startupy. Raport 2017, Fundacja Startup Poland, Warszawa.
  • Blank S. (2013), Why the Lean Start-up Changes Everything, “Harvard Business Review”, Vol. 91(5).
  • Christensen C. M. (1997), The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Harvard Business School Press, Boston.
  • Damodaran A. (2009), Valuing Young, Start-up and Growth Companies: Estimation Issues and Valuating Challenges, Stem School of Business, New York University, New York.
  • Deloitte Polska (2016), Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce, Raport, Warszawa.
  • Fong S. (2011), Strategie Management Accounting of Social Networking Site Service Company in China, “Journal of Technology Management in China”, No. 6.
  • Kollmann T., Stöckmann Ch., Hensellek S., Kensbock J. (2016), European Startup Monitor, Raport, http://european.startup.monitor.com [dostęp: 14.02.2018].
  • Krzsztofiak-Szopa J. (2017), Startup to stan umysłu, (w:) Beauchamp M., Kowalczyk A., Skala А., Polskie Startupy. Raport 2017, Fundacja Startup Poland, Warszawa.
  • McClure D. (2013), What is the proper definition of a startup, https://www.quora.com/Entrepreneur-ship/What-is-the-proper-definition-of-a-startup/answer/Dave-McClure [dostęp: 14.02.2018].
  • Ries E. (2011), The Lean Startup, Crown Business, New York.
  • Simpson J., Weiner E. (1989), Oxford English Dictionary, Oxford University Press, Oxford.
  • Skala A. (2017), Spiralna definicja startupu, „Przegląd Organizacji”, nr 9.
  • Thiel P. A., Masters В. (2014), Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future, Crown Publishing Group, New York.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-efcb311e-8bc5-466c-95cb-fa3b8062af1a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.