PL
Początki biopaliw transportowych w Polsce sięgają początku XX w. Uwarunkowania prawne związane z tymi biopaliwami ulegają ciągłym zmianom, szczególnie w ostatniej dekadzie. Dyrektywę 2003/30/EC w 2011 r. zastąpiła Dyrektywa 2009/28/EC (obecnie w trakcie zmian), która dopiero w połowie 2014 r. została zaimplementowana do prawodawstwa polskiego. Zdolności produkcyjne sektorów biopaliw transportowych znacznie przekraczają popyt na biopaliwa i są wykorzystane w niewielkim stopniu (ok. 25% bioetanol, ok. 60% biodiesel). W perspektywie nowych zmian prawnych pojawiają się nowe możliwości, jak i bariery w implementacji technologii wytwarzania biopaliw transportowych 2. generacji w skali przemysłowej.
EN
The beginnings of transport biofuels in Poland reach early XX century. Legal regulations related to transport biofuels are constantly changing, especially in the last decade. Directive 2003/30/EC in 2011 replaced by Directive 2009/28/EC (currently in changes) has been implemented into polish legislation in mid-2014. The production capacity of the sectors of transport biofuels, far exceeds the demand for biofuels and are used to a small extent (25% bioethanol, 60% biodiesel). As a result of the latest law regulations, some new opportunities and barriers in the implementation of production technologies of the 2. generation transport generation in industrial scale appeared.