PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 2[40] |

Tytuł artykułu

Environmental responsibility of small and medium-sized enterprises and its signifi cance for the implementation of the CSR concept

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Środowiskowa odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw i jej znaczenie dla realizacji koncepcji CSR

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
This article attempts to assess the importance of the environmental dimension of the concept of corporate social responsibility (CSR) in small and medium-sized enterprises. The first part describes the essence of corporate social responsibility. The second part is the basic pillar of CSR, which is an ecological area. The third part presents the environmental efforts undertaken by small and medium-sized enterprises in the field of CSR. The analysis was based on the literature available and data obtained from empirical research conducted by the writer. The results show that companies, however, to a different extent undertake ecological activities willingly. Furthermore, those activities give benefi ts not only in terms of the environmental dimension of CSR, but also in other areas of the organization.
PL
Celem artykułu jest ukazanie znaczenia wymiaru ekologicznego koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR) w małych i średnich przedsiębiorstwach. W części pierwszej opisano istotę społecznej odpowiedzialności biznesu. W drugiej przedstawiono obszar ekologiczny jako podstawowy filar CSR. Natomiast w części trzeciej opisano proekologiczne działania podejmowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa w zakresie CSR. Analizę przeprowadzono w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu oraz dane uzyskane z przeprowadzonych własnych badań empirycznych. Ich wyniki wskazują, że przedsiębiorstwa chętnie, choć w różnym zakresie podejmują działania proekologiczne. Ponadto działania te przynoszą korzyści nie tylko w kontekście wymiaru ekologicznego CSR, ale również w pozostałych obszarach funkcjonowania organizacji.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Numer

Opis fizyczny

p.305-313,fig.,ref.

Twórcy

  • Poznan University of Economics and Business, Niepodleglosci 10, 61-875 Poznan, Poland

Bibliografia

  • Amalric, F., Hauser, J. (2006). Economic drivers of corporate social responsibility activities. J. Corp. Citizen., 20, 27–38.
  • Aras, G., Crowther, D. (2009). Corporate sustainability reporting: a study in disingenuity?, J. Bus. Ethics, 87(1), 279–288.
  • Borys, T., Bartniczak, B., Ptak, M. (red.). (2015). Zrównoważony rozwój organizacji – odpowiedzialność środowiskowa. Wyd. UE we Wrocławiu: Wrocław.
  • Castka, P. Ch., Bamber, J., Bamber, D. J., Sharp, J. M. (2004). Integrating corporate social responsibility (CSR) into ISO management systems – in search of a feasible CSR management system framework. TQM Mag., 16, 3, 216.
  • Chodyński, A. (2011). Odpowiedzialność ekologiczna w proaktywnym rozwoju przedsiębiorstw. Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Oficyna Wyd. AFM: Kraków.
  • COM(2011) 681 (2011). Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
  • Dahlsrud, A. (2008). How Corporate Social Responsibility is Defined: an Analysis of 37 Definitions. Retrieved July 21st 2015 from: www.interscience.wiley.com, 1–11.
  • EAŚ (2014). Jakość naszego życia a środowisko. Budowanie zasobooszczędnej i zrównoważonej gospodarki w Europie. Europejska Agencja Środowiska: Kopenhaga.
  • Geryk, M. (2012). Społeczna odpowiedzialność uczelni. Warszawa: Ofic. Wyd. SGH.
  • Global Reporting Initiative (2013). Retrieved Sep 21th 2015 from: https://www.globalreporting.org/standards/g4/Pages/default.aspx.
  • Górna, J. (2015). Społecznie odpowiedzialna organizacja w nadzorowaniu niezgodności na przykładzie przedsiębiorstw przetwórstwa mięsnego (s. 116–132). Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
  • ISO 26000:2010 (2010). Guidance on Social Rresponsibility. Genewa: International Organization for Standardization.
  • Iwiński, T. (2005). Globalne zagrożenia. Retrieved July 14th 2015 from: http://www.iwinski.pl/publikacja/globalne-zagrozenia.
  • Kakabadse, N. K., Rozuel, C. (2006). Meaning of corporate social responsibility in a local French hospital: a case study. Soc. Bus. Rev., 1(1), 77–96.
  • McWilliams, A., Siegel, D., Wright, P. M. (2006). Introduction – corporate social responsibility: strategic implications. J. Manag. Stud., 1, 1–18.
  • Mortazavi, H., Pirmouradi, N., Nejad, S. A. (2013). Corporate social responsibility. J. Behav. Sci. Asia, 4, 63–77. Retrieved July 23th 2014 from: http://www.joursa.com/majaleh/405.pdf.
  • OECD (2011). Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych. Retrieved July 11th 2015 from: http://www.paiz.gov.pl/fi les/?id_plik=18475.
  • Ofori, D. F., Hinson, R. E. (2007). Corporate social responsibility perspectives of leading firms in Ghana. J. Corp. Gov., 7(2), 178–193.
  • Okrągły Stół z Caux (1994). Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przyjęte podczas obrad Okrągłego Stołu z Caux. Retrieved 23th June 2015 from: www.cauxroundtable.org/view_fi le.cfm?fi leid=78.
  • Paprotna, I. (2011). Jak wdrożyć Społeczną Odpowiedzialność Biznesu w firmie. Katowice: LEVEL, Związek Zawodowy KONTRA Komisja Krajowa.
  • PARP (2011). Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu. Zestaw wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstwach. MillwardBrown SMG/KRC, PwC dla PARP: Warszawa. Retrieved July 12th 2015 from: http://badania.parp.gov.pl./fi les/74/75/77/13079.pdf.
  • Piecuch, T. (2010). Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce, w: M. Matejun (red.), Wyzwania i perspektywy zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach. Warszawa: Wyd. C.H. Beck.
  • PN-EN ISO 14001: 2005 (2005). Systemy zarządzania środowiskowego – Wymagania i wytyczne stosowania. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
  • Rahman, S. (2011). Evaluation of Defi nitions: Ten Dimensions of Corporate Social Responsibility. World Rev. Bus. Res., 1, 1.
  • Rok, B. (2013). Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu. Warszawa: Wyd. Poltex.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 roku w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS).
  • Silberhorn, D., Warren, R. C. (2007). Defining corporate social responsibility, a view from big companies in Germany and the UK. Eur. Bus. Rev., 19(5), 352–372.
  • Solomon, R. C., Martin, C. (2004). Above the Bottom Line. An Introduction to Business Ethics. Toronto: Thomson Wadsworth.
  • Światowa Rada Biznesu ds. Zrównoważonego rozwoju (1999). CSR: Meeting Changing Expectations. Retrieved July 14th 2015 from: www. wbcsd.org.
  • Teneta-Skwiercz, D. (2013). Uwarunkowania realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
  • Uddin, M., Hassan, M., Tarique, K. (2008). Three dimensional aspects of corporate social responsibility. J. Bus. Econ., 3(1), 199–212.
  • UN Global Compact (1999). The Ten Principles of the UN Global Compact. Retrieved 7th July 2015 from: https://www.unglobalcompact.org/what-is-gc/mission/principles.
  • WBCSD (1999). Corporate Social Responsibility. World Business Council for Sustainable Development. Retrieved July 14th 2014 from: http://www.wbcsd.org/work-program/business-role/previous-work/corporate-social-responsibility.aspx
  • Wierżyński, W. (2011). CSR – utopia czy trwała zmiana w biznesie? Retrieved July 23th 2015 from: http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86196.asp?soid=51546EA9992B4ED58D60A75C0B7E34D6.
  • Zapłata, S., Kaźmierczak, M. (2011). Ryzyko, ciągłość działania, odpowiedzialność społeczna. Nowoczesne koncepcje zarządzania. Warszawa: Wolters Kluwer Business.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-eeb4e591-56f1-470b-aa57-5fb3f0fafdc5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.