PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 71 | 01 |

Tytuł artykułu

Wymagania wobec opakowań wód butelkowanych przeznaczonych dla starszych konsumentów

Autorzy

Warianty tytułu

EN
Requirements for bottled water packaging dedicated to older consumers

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
W artykule podjęto próbę określenia niektórych wymagań wobec opakowań wód butelkowanych przeznaczonych dla starszych konsumentów. Przedstawiono przestanki określenia szczególnych wymagań wobec opakowań wód butelkowanych wynikające z rozwoju rynku wód oraz procesu starzenia się społeczeństwa. Zaprezentowano także wyniki badań przeprowadzonych metodami: ankietową oraz eye tracking, dotyczące identyfikacji problemów starszych konsumentów z opakowaniami wód butelkowanych. Zakres prowadzonych badań dotyczył problemów starszych konsumentów związanych z bezpieczeństwem produktu i konsumenta oraz ochroną środowiska naturalnego, problemów z użytkowaniem opakowań wód butelkowanych oraz informacjami zamieszczonymi na opakowaniach. Analiza wyników badań pozwoliła na określenie niektórych wymagań i wobec opakowań, jakie powinny być spełnione w celu poprawy satysfakcji starszych konsumentów z użytkowania wód butelkowanych. Analiza pozwoliła również wskazać dalsze kierunki badań opakowań wód butelkowanych, w wyniku których będzie możliwe szczegółowe uzupełnianie rekomendowanych wymagań.
EN
In this paper the attempts were made to identify some requirements for bottled water packaging dedicated to older consumers. There was presented evidence to lay down specific requirements for the packaging of bottled water resulting from development of the water market and the process of aging. There were also presented the results of the following research methods: questionnaire and eye tracking for identifying . problems of bottled water packages by older consumers. The scope of the study concerned the problems of older consumers related to product and consumer safety and environmental protection, the problems with the use of bottled water packaging and the information on the packaging. The analysis of the results allowed defining certain requirements for packaging which must be met in order to improve the satisfaction of older consumers using bottled water. The analysis also allowed indicating further research involved packaging of the bottled water where, as a result, the complementation of recommended requirements will be possible.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

71

Numer

01

Opis fizyczny

s.42-45rys.,tab.,fot.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Opakowalnictwa Towarów, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków
autor

Bibliografia

  • [1] Arkiel-Homa Magdalena. 2012. Wartość komunikacyjna opakowań jednostkowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • [2] Badowska Sylwia, Anna Rogala. 2015. „Przełamanie stereotypizacjl konsumentów- -seniorów a implikacje dla marketingu". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 1 (41): 11-23.
  • [3] Duchowski Andrew. 2007. Eye Tracking Methodology. Theory and Practice. London: Springer.
  • [4] Duizer Lisa, Thomas Robertson John Han. 2009. „Requirements for Packaging from an Ageing Consumer's Perspective". Packaging Technology and Science 22:187-197.
  • [5] European Federation of Bottled Water. 2016.
  • [6] Główny Urząd Statystyczny 2016.
  • [7] Hare Caroline, David Kirk, Tim Lang. 1999. „Identifying the expectations of older food consumers". Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science 5 (6/7/8): 213-232.
  • [8] Jędrusek-Golińska Anna, Danuta Górecka, Krystyna Szymandera-Buszka. 2016. „Produkty funkcjonalne w żywieniu osób starszych". Przemyśl Spożywczy 70 (5): 39-43.
  • [9] Jośko-Ochojska Jadwiga, Leszek Spandel, Ryszard Brus. 2014. „Odwodnienie osób w podeszłym wieku jako problem zdrowia publicznego". Hygeia Public Health 49 (4) :712-717.
  • [10] Kłos Lidia. 2016. „Spożycie wody butelkowanej w Polsce I jej wpływ na środowisko przyrodnicze". Barometr Regionalny. Analizy i Prognozy 1 (43): 111-117.
  • [11] KPMG w Polsce 2016. Raport: Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce.
  • [12] Lisińska-Kuśnierz Małgorzata, Marzena Ucherek. 2006. Opakowania w ochronie konsumenta. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • [13] Lisińska-Kuśnierz Małgorzata, Bartłomiej Kabaja. 2015. Information inaccuracies in dietary suplement labeling as isseseAbymsumets.W Food Product Quality and Packaging. 101-112. Celje. University of Maribor.
  • [14] Lockhart Hugh E. 1997.„A Paradigm for Packaging". Packaging Technology and Science 10(51:237-252.
  • [15] Makara-Studzińska Marta, Karolina Kryś-Noszczyk. 2012. „Oblicza starości - przegląd piśmiennictwa". Psychogeriatria Polska 9(2): 77-86.
  • [16] Moschis George. P. 2003. „Marketing to older adults: An updated overview of present knowledge and practic e". Journal of Consumer Marketing 20 (6): 516-525.
  • [17] www.portalspozywczy.pl.
  • [18] Pousette Sandra, Martin Lófgren, Birgitta Nilsson, Anders Gustafsson. 2014. „An Extended Method to Measure Overall Consumer Satisfaction with Packaging". Packaging Technology and Science 27:727-738.
  • [19] Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 roku w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Dz.Urz.UE nr 304/25.
  • [20] Swida Jarosław. 2013. „Zachowania rynkowe starszych konsumentów z punktu widzenia projektowania warstwy wizualnej opakowań". Zeszyty Naukowe UEK w Krakowie (918):105-118.
  • [21] Tomaszewska-Pielacha Marta, Irena Ozimek. 2011. „Czytelność, zrozumiałość i kompletność informacji zamieszczanych na opakowaniach żywności w opinii konsumentów". Problemy Higieny i Epidemiologii 92 (4): 820-823.
  • [22] Yap Chun Wei, Rashad Yazdanlfard. 2014. „How Consumer Decision Making Process Differ From Youngster to Older Consumer Generation" Journal of Research in Marketing 2 (2) :151.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-ebedb757-ee04-48ce-810b-45821f598a01
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.