PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 46 | 2(341) |

Tytuł artykułu

Consumer acceptance and sensory attributes of selected products processed from sea buckthorn

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Akceptacja konsumencka i cechy sensoryczne wybranych przetworów z rokitnika

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Ostatnio wzrosło zainteresowanie konsumentów żywnością, będącą źródłem substancji biologicznie czynnych. Dynamicznie rozwijający się rynek owoców i warzyw oferuje innowacyjne produkty zaliczane do grupy tak zwanych superowoców, wcześniej nieznanych lub mało znanych, o egzotycznych smakach, bogatych w składniki bioaktywne. Przykładem takiego produktu jest rokitnik. Celem badań było porównanie cech sensorycznych i upodobań konsumenckich wybranych produktów wykonanych z rokitnika zwyczajnego. Niektóre z badanych produktów zostały zakupione w sklepie organicznym, a niektóre przygotowano w laboratorium. Ocenę sensoryczną przeprowadzono przy użyciu trzech metod: akceptacji konsumenckiej w skali 9-stopniowej, w której oceniano wygląd ogólny, smak, zapach, klarowność i ogólną jakość sensoryczną. Dodatkowo oceniono skłonność konsumentów do zakupu testowanych produktów. Określono także profile smakowo-zapachowe badanych przetworów za pomocą ilościowej analizy opisowej (QDA). W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że soki i nektary z rokitnika nie są akceptowane przez konsumentów ze względu na cierpki smak oraz kwaśny smak i zapach, natomiast słodki owocowy smak oraz zapach dżemów zachęca konsumentów do ich zakupu.
EN
Increased interest of consumers in healthy food, supplying large quantities of biologically active substances is noticeable recently. Dynamically developing market of fruit and vegetables offers innovative products, including the group of so-called super fruits, previously unknown or unappreciated, with exotic flavours, rich in bioactive components. An example of such product is sea buckthorn. The aim of the study was to compare the sensory attributes and consumer liking of selected products made from sea buckthorn. The juices, nectars and jams made from sea buckthorn were analysed. Some of the tested products were purchased from the organic shop and some made from fresh fruit in the laboratory. Sensory evaluation was carried out by method. In consumer acceptance test the general appearance, transparency, aroma, taste, and overall liking were evaluated using a 9-pointhedonic scale. Additionally, the willingness to buy of tested products was assessed. The sensory characteristics of tested products were evaluated using Quantitative Descriptive Analysis (QDA). As a results it was concluded that juices and nectars from sea buckthorn are not accepted by consumers because of their bitter and sour taste and smell, while the sweet and fruity taste and aroma of jams encourage consumers to purchase them.

Słowa kluczowe

Twórcy

autor
  • Department of Commodity and Quality Management, Gdynia Maritime University, Poland
  • Department of Commodity and Quality Management, Gdynia Maritime University, Poland

Bibliografia

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-eab21575-c5eb-434f-99ee-36fc36b97e1c
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.