PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2013 | 08 |

Tytuł artykułu

Opakowania aktywne, funkcjonalność i wygoda użytkowania

Warianty tytułu

EN
Active packaging, functionality and convenience of use

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Opakowania to niezbędny czynnik w nowoczesnym obrocie towarowym oraz jeden z podstawowych środków reklamy. Wymagania jakościowe dotyczące opakowań ciągle ulegają zmianie, co jest wynikiem rozwoju rynku zbytu i zaostrzenia konkurencji. Wymagania konsumentów także warunkują nowe projekty funkcjonalnych i wygodnych opakowań towarów konsumpcyjnych. Wymagania te zależą od różnych czynników, z których należy wymienić najważniejsze: ochronę zapakowanych produktów, funkcjonalność opakowań, walory promocyjno-reklamowe i czynniki demograficzne. Wiadomo, że żywność, nawet ta przetworzona, jest w dalszym ciągu aktywnym biologicznie systemem, wydziela bowiem gazy, ma określoną wilgotność, utlenia się, zmienia kolor. Od pewnego czasu coraz częściej mówi się o tzw. opakowaniach funkcjonalnych, które nie tylko mają informować o podstawowym składzie i danych zapakowanych produktów, ale również mogłyby wyręczyć producenta w niektórych czynnościach. Dotyczy to głównie dbania o właściwą jakość zapakowanego produktu. Reagując na te trendy przyjmuje się, że nowe opakowanie powinno być aktywne [1, 2, 5, 9].
EN
Packaging makes an indispensable factor in modern trade turnover and one of fundamental publicity means. Quality requirements concerning packaging continually undergo changes in consequence of market development and strengthening competition. Consumer demands also involve new designs of functional and convenient packaging of consumer goods. These requirements depend upon various factors of which the most important include protection of packaged goods, packaging functionality, promotion-advertising values and demographic factors. It is generally understood that food, even processed, continues to be the biologically active system emitting gases, that oxidizes, changes colour, has a determined moisture content. Since some time more and more often there is talk of so-called functional packaging that not only have to inform about the basic composition and data of packaged products but also could replace manufacturers in some activities. It concerns mainly the care for appropriate quality of a packaged product. According to these trends it should be assumed that the new package has to be active.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Numer

08

Opis fizyczny

s.72-76,rys.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Procesów i Urządzeń Przemysłu Spożywczego, Wydział Mechaniczny, Politechnika Koszalińska, Koszalin
autor
  • Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego w Poznaniu, Poznań

Bibliografia

  • [1] Ahvenainen R, 2003: Active and intelligent packaging: an introduction. W: Novel food packaging techniques (ed. Ahvenainen R.), Woodhead Publishing Limited, Cambridge, 5-21
  • [2] Brody A. L„ Bugus B„ Han J. H„ Sand C. K„ 2008: Innovative food packaging solutions. Journal of Food Science, 73 (8), 107-116
  • [3] Czajkowska D., 2005: Inteligentne i aktywne opakowania do żywności, Przemyśl Spożywczy, (8), 88-92
  • [4] Czerniawski B., 1999: Nowoczesne systemy pakowania żywności, Opakowanie, (10), 6-9
  • [5] Czerniawski B., Michniewicz J., 1998: Opakowania żywności, Agro Food Technology Sp. z o.o., Czeladź
  • [6] Dainelli D., 2005: Aktive und intelligente Systeme, Fleischwirtschaft, (4), 72-74
  • [7] Dainelli D., Gontard N., Sypropoulos D., Zonder-van den Beuken E., Tobback P., 2008: Active and intelligent food packaging: legal aspects and safety concerns. Trends in Food Science and Technology. 19 (11), 103-112
  • [8] Day B. P. F., 2003: Active packaging. W: Food packaging technology (ed. Coles R„ McDowell D., Kirwan M. J.), Blackwell Publishing, Oxford, 282-302
  • [9] Górska-Warsewicz H., 2003: Opakowania na rynku żywności, Przemysł Spożywczy, (8), 66-67
  • [10] Juśkiewicz M., Panfil-Kuncewicz H., 1999: Materiały opakowaniowe i opakowania stosowane w przemyśle spożywczym, Wydawnictwo ART - Olsztyn
  • [11] Kačeňăk I., Dandar A, Sekretăr S, 2005: Nowoczesne sposoby pakowania a ich wpływ na jakość i trwałość produktów, Przemysł Spożywczy, (9), 20-25, 40
  • [12] Korzeniowski A., Foltynowicz Z., Kozak W., 2002: Efektywne pochłaniacze tlenu do opakowań produktów spożywczych, Przemysł Spożywczy, (9), 30-31
  • [13] Markarian J., 2006j.Consumer demands push growth in additives for active packaging. Plastics, additives and Compounding, 8 (5), 30-33
  • [14] Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., 2003: Współczesne opakowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ - Kraków
  • [15] Panfil-Kuncewicz H., Kuncewicz A., 2001: Opakowania aktywne, Przemysł Spożywczy, (8), 72-76
  • [16] Rijk R., 2007: Chemical migration from active and inteligent packaging materials into food. W: Chemical migration and food contact materials (ed. Barnes K. A., Sinclair R., Watson D. H.), Woodhead Publishing Limited, Abington, 371-394
  • [17] Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 450/2009 z dnia 29 maja 2009 r. w sprawie aktywnych i inteligentnych materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością
  • [18] Ucherek M., 2002: Nowa generacja systemów pakowania z zastosowaniem opakowań interaktywnych, Opakowanie, (9), 10-13

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-ea68b7f7-6be5-4044-a96c-9e6bf86c2a57
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.