PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 19 | 3 |

Tytuł artykułu

Preferencje konsumentów według płci w zakresie konsumpcji warzyw liściowych

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Consumers preferences for leaf vegetables according to gender

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem opracowania jest określenie preferencji konsumentów dla warzyw liściowych ze szczególnym uwzględnieniem gotowych konfekcjonowanych mieszanek sałat. W Polsce od początku wieku obniża się spożycie warzyw. Jest ono zauważalne szczególnie w przypadku warzyw gatunków korzeniowych, takich jak: marchew, cebula i buraki. Wyjątkiem są tzw. warzywa sałatowe, których spożycie w Polsce wzrasta. Przedstawiono wyniki badań ankietowych, które miały wskazać na podstawie opinii konsumentów, jakie warzywa liściowe są najchętniej nabywane oraz co wpływa na podjęcie decyzji zakupu. Przeprowadzono 285 badań ankietowych dotyczących preferencji konsumentów dla warzyw liściowych w Skierniewicach w kwietniu i maju 2017 roku. Warzywa liściowe w postaci głównie sałaty i gotowych mieszanek spożywało regularnie ponad 70% ankietowanych. Najczęściej kupowanym warzywem liściowym wśród badanej populacji była sałata krucha.
EN
The study on consumer preferences on leafy vegetables was conducted on 285 persons in Skierniewice Poland. Leafy vegetables, mainly lettuce and ready-to-eat bagged salads regularly consume more than 70% of the respondents, i.e. eat at least twice a week. The most commonly purchased leaf vegetable among the studied population was Iceberg lettuce, which was consumed by 49% of women and 58% of men. Most respondents stated that they did not buy bagged salads. It seems that the reason for the limited purchases is the too high price of bagged salads in relation to the price of lettuce sold by piece. In addition to this a significant proportion of consumers are concerned about freshness of bagged salads, as the most important driver when deciding to buy a bagged salads was their fresh appearance. Due to rising consumption and increased imports, the growth of leafy vegetables has good prospects of development. It seems that with the increase of the population incomes the consumption of bagged salads will grow as it did in Western Europe and North America.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

19

Numer

3

Opis fizyczny

s.332-336,rys.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Instytut Ogrodnictwa, ul.Konstytucji 3 Maja 1/3, 96-100 Skierniewice
  • Instytut Ogrodnictwa, ul.Konstytucji 3 Maja 1/3, 96-100 Skierniewice

Bibliografia

  • Babicz-Zielińska Ewa. 2010. Postawy konsumentów wobec nowej żywności (Consumer attidiute towards novel food). Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni 65: 16-22.
  • Cook Robert A. 2015. Trends in the Marketing of Fresh Produce and Fresh-Cut/Value-added Produce. https://arefiles.ucdavis.edu/uploads/filer_public/95/83/9583470c-cec3-42bf-8718-a8d2930a6525/freshcut2015update150501.pdf, dostęp 21 maja 2017.
  • GUS. 2002-2012. Budżety gospodarstw domowych 2001-2012 (Household budgets 2001-2012). Warszawa: GUS.
  • Laskowski Wacław, Ewa Świstak. 2014. Zmiany we wzorcach spożycia żywności w Polsce (Changes in food consumption patterns in Poland). http://www.ekosaldo.pl/Wydania/ZmianySpozycia2014kk.pdf, access: 20 May 2017.
  • Nosecka Bożena (red.). 2016. Rynek Owoców i Warzyw. Stan i Perspektywy (Fruit and Vegetable Market. Status and Perspectives) 48: 1-60.
  • Piwowar Arkadiusz. 2016. Spożycie podstawowych produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego w Polsce w latach 2000-2012 (Consumption of basic products of vegetable and animal origin in Poland in 2000-2012). Handel Wewnętrzny 1 (360): 94-103.
  • Ragaert Peter, Wim Verbeke, Frank Devlieghere, Johan Debevere. 2004. Consumer perception and choice of minimally processed vegetables and packaged fruit. Food Quality and Preference 15: 259-270.
  • Thompson Gary D., Paul N. Wilson. 1999. Market Demands for Bagged, Refrigerated Salads. Journal of Agricultural and Resource Economics 24 (2): 463-481.
  • Zmarlicki Krzysztof, Piotr Brzozowski, Dariusz Paszko. 2016. Przyczyny spadku spożycia marchwi i cebuli w gospodarstwach domowych w opinii konsumentów (The reasons of decrease of carrot and onion consumpion in the households in opinion of consumers). Roczniki Naukowe SERIA XVIII (5): 295-299.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-e4937342-d0a0-44ff-9037-ff12d065d532
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.