EN
Agricultural commercialization refers to agricultural transformation in which farmers shift from mainly consumption oriented subsistence production towards market and profit oriented production systems. This study examined the effect of agricultural commercialization on food security among smallholder farmers in Polokwane municipality of Capricorn District in South Africa. Primary data were collected using a structured questionnaire. A multistage sampling technique was employed to collect data from 56 respondents in the study area. Analytical tools employed descriptive statistics, ordinary least square regression, and logistic regression. The results showed the majority (87.5 percent) of the farmers were market oriented. The study also revealed that the number of hired labourers, farm size, government subsidies, type of mechanization, and monthly expenses had influence on commercialization in the study area. Again, age of respondents, their marital status, level of education, farm size, number of labourers employed, mechanization type, and the level of commercialization were the determinants of food security in the study area. The study therefore, recommended that smallholder farmers in Polokwane municipality should be provided with productive inputs such as land, irrigation facilities and other incentives, market information, credit facilities, and extension services to enhance commercialization. Investment in capacity building through education should also be intensified to enhance commercialization because of its positive influence.
PL
Pojęcie komercjalizacji rolnictwa oznacza transformację branży rolnej, w ramach której rolnicy przechodzą od produkcji ukierunkowanej głównie na konsumpcję i własne potrzeby do systemów rynkowych zorientowanych na zysk. Niniejsze badanie dotyczy wpływu komercjalizacji rolnictwa na bezpieczeństwo żywnościowe małych gospodarstw rolnych w gminie Polokwane z okręgu Capricorn w RPA. Dane podstawowe zostały zebrane za pomocą ustrukturyzowanego kwestionariusza. Zastosowano technikę wieloetapowego pobierania próbek w celu zgromadzenia informacji od 56 respondentów z obszaru objętego badaniem. W ramach narzędzi analitycznych wykorzystano metody statystyki opisowej, regresję opartą na zwykłej metodzie najmniejszych kwadratów i regresję logistyczną. Jak pokazują wyniki, większość (87,5%) rolników prowadziła działalność ukierunkowaną na rynek. W badaniu wykazano również, że wpływ na komercjalizację w badanym obszarze miały następujące czynniki: liczba zatrudnionych robotników, wielkość gospodarstwa, dotacje rządowe, rodzaj mechanizacji oraz wydatki miesięczne. Natomiast czynnikami decydującymi o bezpieczeństwie żywnościowym w tym obszarze były wiek, stan cywilny i poziom wykształcenia respondentów, wielkość gospodarstwa, liczba zatrudnionych robotników, rodzaj mechanizacji oraz stopień komercjalizacji. W ramach niniejszego badania zaleca się zatem, aby rolnikom z małych gospodarstw rolnych z gminy Polokwane zapewnić środki produkcji, takie jak ziemia i urządzenia do nawadniania, jak również inne bodźce zachęcające, informacje rynkowe, narzędzia kredytowe oraz usługi upowszechniania wiedzy. Dzięki temu możliwe będzie poszerzanie zakresu komercjalizacji. Ponadto ze względu na korzystny wpływ komercjalizacji należy poszerzać jej zakres, zwiększając inwestycje w rozwój potencjału oparty na edukacji.