PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 103 | 3 |

Tytuł artykułu

Globalne zmiany technologiczne i ich wpływ na promocję agroturystyki w internecie

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Global technological changes and their influence on the promotion of agritourism on the internet

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
O przewadze konkurencyjnej na rynku usług turystycznych może zadecydować wykorzystanie możliwości udostępnianych przez Internet oraz globalne zmiany technologiczne. W artykule zaprezentowano wyniki badań empirycznych witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych położonych w województwach: warmińsko-mazurskim, podkarpackim i małopolskim. Badania wykonano za pomocą aplikacji sieciowych, które automatyzują testy wybranych parametrów witryn, w szczególności użyteczności, wydajności oraz techniki wykonania. Wykazano, że oceniane witryny wymagają optymalizacji i w świetle zmian jakościowych zachodzących w Internecie mogą sukcesywnie tracić miejsce w wynikach wyszukiwania. Ponadto wyniki badań skłaniają do refleksji nad skutecznością indywidualnych witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych w promocji ich usług i rodzą pytanie, czy w przyszłości dominującej roli nie przejmą w tym zakresie wyspecjalizowane portale grupujące oferty noclegów w Internecie.
EN
The development of rural tourism may be supported by adoption and implementation of technical and organizational innovations. Using the possibilities offered by the Internet and global technological changes may be crucial for the competitive advantage on the market of tourist services. The article presents the results of empirical research conducted on the websites of agritourism farms located in the Warmia-Masuria, Subcarpathia and Lesser Poland voivodeships. The research was carried out with the use of web-based applications that automate the tests of selected parameters of the websites, in particular utility, efficiency and performance techniques. It was demonstrated that the evaluated websites require optimization. What is more, in the light of the qualitative changes occurring on the Internet, the websites may gradually lose their position in search results. Moreover, the results of the study encourage reflection on the effectiveness of individual websites of agritourism farms in promoting their services. Apart from that, a question arises whether the dominant role in this area will be taken over by specialized Web portals providing accommodations offers.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

103

Numer

3

Opis fizyczny

s.84-100,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu, Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, ul.Mickiewicza 24/28, 30-059 Kraków

Bibliografia

  • Alexa, 2016: Actionable Analytics for the Web. The top 500 sites on the web, http://www.alexa.com/topsites, dostęp: 24.08.2016.
  • Baran Ewa, Iwona Kiniorska, Monika Noga, 2015: Innowacyjność gospodarstw agroturystycznych w regionie świętokrzyskim, [w] Turystyka wiejska i agroturystyka – nowe paradygmaty dla XXI wieku, Wioletta Kamińska, Małgorzata Wilk-Grzywny (red.), Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa, s. 247-262.
  • Boguś Marta 2011. Proces kształtowania się korporacji ponadnarodowej Google, „Przedsiębiorczość-Edukacja”, nr 7, s. 128-145.
  • Brelik Agnieszka, 2009: Rural Touris M Development in Poland, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu”, vol. 11(6), s. 17-20.
  • Chochołowski Bartosz, 2015: Koniec prostego SEO, określenie SEM zmienia sens – branża przechodzi ewolucję, [w] Raporty interaktywnie.com. Marketing w wyszukiwarkach, s. 51-61.
  • Ciemniewska Joanna, 2015: Konsumpcja internetu mobilnego, [w] Raport: Perspektywy rozwojowe Mobile online w Polsce 2015, IAB Polska, s. 20-23.
  • Cisco VNI Mobile, 2016: Cisco Visual Networking Index: Global Mobile Data Traffic Forecast Update, 2015-2020.
  • Coleman David, Yola Georgiadou, Jeff Labonte, 2009: Volunteered Geographic Information: The nature and motivation of producers, „International Journal of Spatial Data Infrastructures Research”, vol. 4(1), s. 332-358.
  • Czapiewski Konrad, Roman Kulikowski, Jerzy Bański, Maria Bednarek-Szczepańska, Marcin Mazur, Mariola Ferenc, 2012: Wykorzystanie ICT w rolnictwie Mazowsza – ujęcie przestrzenne, „Studia Obszarów Wiejskich”, t. XXX, Warszawa.
  • Doolin Bill, Lois Burgess, Joan Cooper, 2002: Evaluating the use of the Web for tourism marketing: a case study from New Zealand, „Tourism Management”, vol. 23, s. 557-561.
  • Drzewiecki Maciej, 2001: Podstawy agroturystyki. Oficyna Wydawnicza OPO, Bydgoszcz.
  • Evans Michael, 2007: Analysing Google rankings through search engine optimization data, „Internet Research”, vol. 17(1), s. 21-37.
  • Gąsiewski Mariusz, Przemysław Modrzewski, 2015: W drodze do poznania potrzeb, [w] Raport: Perspektywy rozwojowe Mobile online w Polsce 2015, IAB Polska, s. 4-9.
  • Górski Jacek 2005: Przemiany internetowych planów miast polskich, „Roczniki Geomatyki”, nr 3(2), s. 61-62.
  • Hargittai Eszter, Fullerton Lindsay, Menchen-Trevino Ericka, Yates Thomas Kristin 2010: Trust online: Young adults’ evaluation of web content, „International Journal of Communication”, vol. 4, s. 468-494.
  • IGiPZ-PAN, 2012: Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, jako element zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, Raport końcowy, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN, Warszawa.
  • Jagusiewicz Andrzej, Maria Byszewska-Dawidek, 2010: Turystyka wiejska w 2010 roku i założenia jej rozwoju, Wydawnictwo Instytut Turystyki, Warszawa.
  • Kemp Simon, 2016: Digital in 2016 report: We Are Social’s. Compendium of Global Digital, Social and Mobile Data, Trends and Statistics.
  • Kłodziński Marek, 2014: Przedsiębiorczość pozarolnicza na wsi w procesie wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, nr 1(162), s. 97-112.
  • Knight Kayla, 2011: Responsive web design: What it is and how to use it, „Smashing Magazine”, Vol. 12, ps. 234-262.
  • Kowalski Paweł, 2005: Funkcjonalność geoinformacyjnych witryn internetowych, „Roczniki Geomatyki”, nr 3(2), s. 77-87.
  • Kozak Marek, 2006: Rola agroturystyki w rozwoju obszarów wiejskich. Stan i rekomendacje, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Król Karol, 2007: Techniczno-merytoryczny stan internetowych witryn gospodarstw agroturystycznych, [w] Ogólnopolska Sesja Kół Naukowych (nr 33). Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków.
  • Król Karol, 2015a: Ocena dostępności ofert turystycznych małych gospodarstw rolnych w Internecie, „Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych. Problems of Small Agricultural Holdings”, nr 4, s. 5-23.
  • Król Karol, 2015b: Funkcjonalność oraz funkcje witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych, „Ekonomia i Zarządzanie”, nr 7(1), s. 343-355.
  • Król Karol, 2015c: The description and comparative analysis of chosen tools automatizing the process of creating interactive maps of spatial objects. „Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL)”, vol. 3, s. 91-99.
  • Król Karol, Dawid Bedla, 2015: Ocena wykorzystania technologii responsywności w projektach witryn internetowych gospodarstw agroturystycznych, „Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych. Problems of Small Agricultural Holdings”, nr 3, s. 53-65.
  • Król Karol, Dawid Bedla, 2016: Geoinformacja w sprzedaży produktu turystycznego, „Marketing i Rynek”, nr 3, s. 20-28.
  • Król Karol, Barbara Prus, Tomasz Salata, 2016: Geoportal 2: nationwide network node of spatial information – description of its characteristics and an attempt at evaluation of selected functionalities, „Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL)”, nr 1, s. 47-63.
  • Król Karol, Tomasz Wojewodzic, 2006: Strona internetowa źródłem przewagi konkurencyjnej gospodarstwa agroturystycznego, „Wieś i Doradztwo”, nr 1-2(45-46), s. 59-62.
  • Kuna Jakub, Anna Rzuciło, 2015: Jak zobaczyć informację, czyli różnorodne funkcje mapy w procesie wymiany informacji. „Folia Bibliologica”, nr 57, s. 87-97.
  • Krzyżanowska Krystyna, Rafał Wojtkowski, 2012: Rola internetu w promocji usług agroturystycznych, „Studia Ekonomiczne i Regionalne”, nr V(1), s. 48-57.
  • Law Rob, Shanshan Qi, Dimitrios Buhalis, 2010: Progress in tourism management: A review of website evaluation in tourism research, „Tourism Management”, vol. 31(3), s. 297-313.
  • Lestari Devita Mira, Hardianto Dadan, Hidayanto Achmad Nizar, 2014: Analysis of user experience quality on responsive web design from its informative perspective, „Interntional Journal of Software Engineering and its Applications. Science and Engineering Research Support Society”, vol. 8(5), s. 53-62.
  • Liu Jie, Zi Lu, 2004: Development, Distribution and Evaluation of Online Tourism Ser-vices in China, „Electronic Commerce Research”, vol. 4, s. 221-239.
  • Malaga Ross, 2007: The value of search engine optimization: An action research project at a new e-commerce site, „Journal of Electronic Commerce in Organizations”, vol. 5(3), s. 68-82.
  • Marcotte Ethan, 2010: Responsive web design. A List Apart no 4, New York, 25 maja, http://alistapart.com/article/ responsive-web-design, dostęp: 09.01.2015.
  • Marek Rafał, 2015: Determinanty rozwoju polskich biur podróży w Internecie, Wydawnictwo Promotor, Warszawa.
  • Mohorovičić Sanja, 2013: Implementing responsive web design for enhanced web presence, [w] 36th International Convention on IEEE „Information & Communication Technology Electronics & Microelectronics (MIPRO)”, s. 1206-1210.
  • Natda Kailashkumar, 2013: Responsive Web Design. Eduvantage, „An International Referred Journal of Business, Accounting, Information Technology & Law”, vol 1, no 1, http://eduvantage.omvvim.edu.in/index.php/eduvantage/article/view/18/PDF, dostęp: 02.09.2016.
  • Pamuła-Cieślak Natalia, 2013: Analiza czynników wpływających na jakościowe cechy wyników w wyszukiwarce Google, „Toruńskie Studia Bibliologiczne”, nr 1(10), s. 111-126, doi: http://dx.doi.org/10.12775/TSB.2013.006.
  • Palka Ewa, 2010: Kierunki rozwoju pozarolniczej działalności na obszarach wiejskich w Polsce. „Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich”, nr 1, s. 163-174.
  • Peterson Michael, 2015: Evaluating mapping APIs. In Modern Trends in Cartography. Springer International Publishing, s. 183-197.
  • Pieczyński Sebastian, Walery Susłow, 2012: Analiza porównawcza witryn internetowych w skali pomiarowej HHS, „Pomiary, Automatyka, Kontrola”, nr 58(5), s. 475-479.
  • Sikora Jan, 2014: Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, w kontekście perspektyw rozwoju wsi i rolnictwa w Polsce. Analiza wyników badań empirycznych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 3(27), s. 114-126.
  • Smaga Marta, 2015: Czy w tym roku zaskoczy cię Google? [w] Raporty interaktywnie.com – Marketing w wyszukiwarkach, s. 42-49.
  • Sroka Wojciech, Tomasz Wojewodzic, 2010: Agroturystyka – panaceum na problemy rolnictwa?, „Problemy Zagospodarowania Ziem Górskich”, nr 57, s. 31-39.
  • Wiatrak Andrzej Piotr, 1996: Wpływ agroturystyki na zagospodarowanie obszarów wiejskich, „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej”, nr 1, s. 34-46.
  • Yu Jin, Boualem Benatallah, Fabio Casat, Florian Daniel, 2008: Understanding mashup development, „IEEE Internet computing”, vol. 12(5), s. 44-52.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-d84ce875-4f24-44b2-a763-dbcf66979ecd
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.