PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2019 | 163 | 06 |

Tytuł artykułu

Samoocena jakości edukacji ekologicznej w organizacjach i instytucjach w Polsce

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Self-assessment of ecological education quality by organizations and institutions that carry on such activity in Poland

Języki publikacji

PL

Abstrakty

EN
The main aim of this research is to describe the current state of informal environmental education in several selected organizations and institutions in Poland. This work accommodates a tool for testing the quality of environmental education developed by the Swiss Foundation for Environmental Education and SILVIVA Foundation consisting of two checklists and a manual. The quality improvement criteria presented in the tool cover 150 indicators. This tool allows for a detailed self−assessment of the organization and the course of its environmental education. The checklists and instruction manual were sent to 67 people from various organizations. 18 people from 15 organizations and institutions dealing with informal environmental education took part in the survey (27% return rate). Research covered selected entities engaged in informal education: the State Forests, municipal forests, national parks, landscape park and Forest Research Institute. The selected centers from all over the country have various infrastructural background, and represent different organizational forms, sources of funding and educational programs. These centers offer a wide range of methods, not only traditional teaching methods like lectures, but also interactive ones. The respondents provided good and very good assessments in areas relating to ‘choice and quality of content’, ‘implementation’ and ‘portfolio of offers’, while the lowest assessments was granted to ‘reflections and quality awareness’, ‘assessment of offers and services and further development’ and ‘evaluation of education’. A lack of useful feedback from the participants was reported.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

163

Numer

06

Opis fizyczny

s.515-521,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, ul.Grójecka 127, 02-124 Warszawa
  • Katedra Łowiectwa i Ochrony Lasu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, ul.Wojska Polskiego 71d, 60-625 Poznań
autor
  • Nadleśnictwo Ustroń, ul.3 Maja 108, 43-450 Ustroń
  • Katedra Użytkowania Lasu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa

Bibliografia

  • Arévalo-Garcia E. B., Buczek I., Chrzanowski M., Grajkowski W., Hałaczek J., Horodecki K., Kędziora M., Nowacki T., Ostrowska E. B., Poziomek U., Setti L., Spalik K., Studzińska M., Walicki P. 2013. Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Bałachowicz J. 2017. Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka. Prima Educatione – Studia i Rozprawy 1. DOI: 10.17951/pe/2017.1.21
  • Batorczak A. 2017. Doskonalenie kompetencji nauczycieli akademickich w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju. W: Sadowski R. F., Łepko Z. [red.] Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland. Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego. 319-328.
  • Będkowska H., Będkowski K. 2001. Wycieczki, lekcje poglądowe czy nauczanie zintegrowane? Spojrzenie na ewolucję edukacji ekologicznej w Polsce. Szanse i zagrożenie edukacji ekologicznej w terenie. Materiały III Seminarium Warsztatowego Stowarzyszenie Zielona Szkoła, Łódź.
  • Borg C., Gericke N., Hoglund H.-O., Bergman E. 2014. Subject- and experience-bound differences in teachers’ conceptual understanding of sustainable development. Environmental Education Research 20 (4): 526-551.
  • Borys T. 2010. Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania. Problemy Ekorozwoju 5 (1): 59-70.
  • Gruszczyński L. A. 2001. Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Hłobił A. 2010. Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju 5 (2): 87-94.
  • Law M. M. S., Hills P., Hau B. C. H. 2017. Engaging Employees in Sustainable Development – a Case Study of Environmental Education and Awareness Training in Hong Kong. Business Strategy and the Environment 26 (1): 84-97.
  • Luty W. J. [red.]. 1988. Edukacja ekologiczna społeczeństwa. Stowarzyszenie PAX, Wydział Inicjatyw Społecznych i Ekonomicznych, Warszawa.
  • Łuszczyk M. 2011. Koncepcja Zrównoważonego Rozwoju jako wyzwanie edukacyjne XXI wieku. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Oeconomica 287 (63): 127-136.
  • Monroe M. C., Ballard H. L., Oxarart A., Sturtevant V. E., Jakes P. J., Evans M. R. 2015. Agencies, educators, communities and wildfire: partnerships to enhance environmental education for youth. Environmental Education Research. http://dx.doi.org/10.1080/13504622.2015.1057555
  • Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. 2001. Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Ministerstwo Śro-dowiska, Warszawa.
  • Naturski W., Piasecka A. 2016. Poprawa jakości edukacji ekologicznej. Podręcznik. Stowarzyszenie Edukatorów Leśnych, Warszawa.
  • O’Brien L., Lovell R. 2011. A review of the Forest Education Initiative in Britain. The Research Agency of Forestry Commision. DOI: https://www.forestresearch.gov.uk/.../4816/FEI_review_2011.pdf.
  • Referowska-Chodak E. 2013. Znaczenie edukacji leśnej w plenerze. Studia i Materiały CEPL 34: 11-21.
  • Referowska-Chodak E. 2017. Efektywność edukacji leśnej społeczeństwa. Studia i Materiały CEPL 50: 51-65.
  • Ruiz-Mallen J., Barraza L., Bodenhorn B., Reyers-Garcia V. 2009. Evaluating the impact of an environmental education programme: an empirical study in Mexico. Environmental Education Research 15 (3): 371-387
  • Sobczyk W. 2003. Teoretyczna i eksperymentalna analiza edukacji ekologicznej młodzieży. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków. DOI: http://hdl.handle.net/11716/1846.
  • Tuszyńska L. 2006. Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa.
  • Ustawa o lasach z 28 września 1991 r. 1991. Dz. U. Nr 101, poz. 444.
  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. 2004. Dz. U. Nr 92, poz. 880.
  • Vega-Marcote P., Varela-Losada M., Álvarez-Suárez P. 2015. Evaluation of an Educational Model Based on the Development of Sustainable Competencies in Basic Teacher Training in Spain. Sustainability 7: 2603-2622. DOI: 10.3390/su7032603.
  • Wierzbicka A., Ortell P. 2013. Efektywność różnych metod edukacji przyrodniczo-leśnej w Pokazowej Zagrodzie Zwierząt w Gołuchowie. Forestry Letters 105: 103-111.
  • Wierzbicka A., Ortell P. 2016. Badanie efektywności nauczania przedmiotu Przyroda na wybranych zajęciach edukacyjnych w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie. Studia i Materiały CEPL 47: 91-98.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-d7f04733-7092-487c-b260-bcb7b3c92dd8
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.