PL
W ostatnich latach odnotowuje się dynamiczny wzrost udziału marek własnych w rynku. Przeprowadzone wśród trójmiejskich konsumentów badania ankietowe wskazują, że produkty marek sieci handlowych cieszą się wśród nich coraz lepszą opinią i większym zainteresowaniem. Badani zwracali uwagę na niską cenę produktu i dobrą ich jakość. Barierami były mała dostępność placówek sieci handlowych i złe umieszczenie produktów na półkach sklepowych. Najpopularniejsze były marki własne oferowane przez Biedronkę, Lidl i Tesco. Marki własne stanowiły alternatywę dla rozwoju małych firm krajowych, promowania rodzimych producentów i produktów.
EN
In recent years there has been a dynamic growth in the share of private labels in the market. Survey which was carried out by direct questionnaire among the Tri-City consumers shows that these products enjoy growing reputation and are more popular. Respondents point to the low price of the product and good quality. The barriers are accessibility of markets and bad placement of products on the shelves. The most popular private labels are these offered by Biedronka, Lidl and Tesco. Private labels are an alternative for the development of small domestic companies, promotion of local producers and products.