PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 6 t.1 |

Tytuł artykułu

Zaufanie a udział polskich konsumentów w bojkotach produktów

Autorzy

Warianty tytułu

PL
Trust and participation of Polish consumers in product boycotts
RU
Doverie i uchastie pol'skikh potrebitelejj v bojjkotakh produktov

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Bojkotowanie produktów to ważne zjawisko ze sfery etycznej konsumpcji. Niestety, na polskim rynku jedynie niewielki odsetek konsumentów podejmuje decyzje o przystąpieniu do bojkotów produktów nieetycznie postępujących przedsiębiorstw. Poszukując przyczyn takiego stanu rzeczy niniejszy artykuł odwołuje się do zaufania jako jednego z ważnych determinantów aktywności społecznej. Hipotezy badawcze opisują oddziaływanie zaufania konsumentów zarówno do innych ludzi, jak i zaufania do instytucji. Dane z ogólnokrajowej próby badawczej pobranej dla potrzeb 8. edycji Europejskiego Sondażu Społecznego wykorzystane są do weryfikacji hipotez badawczych. Uzyskane wyniki pokazują, że zaufanie do innych ludzi pozytywnie oddziałuje na udział w bojkotach. Natomiast zaufanie do instytucji jest negatywnie związane z uczestnictwem konsumentów w tego typu protestach.
EN
Boycotting products is an important form of ethical consumption. Unfortunately, in the Polish market, only a small percentage of consumers decide to go boycott. Seeking the reasons for this situation, this article refers to trust as one of the important determinants of social activity. Research hypotheses describe the impact of consumer trust towards other people and trust in institutions. Data from the nationwide research sample collected for the 8th edition of the European Social Survey are used to verify hypotheses. The results show that consumer trust in other people has a positive impact on participation in boycotts. Conversely, institutional trust is negatively linked to the participation of consumers in such protests.
RU
Бойкотирование продуктов - важное явление из сферы этичного потребления. Увы, на польском рынке лишь небольшая доля потребителей принимает решения приступить к бойкоту продуктов неэтично ведущих себя предприятий. В поиске причин такого положения вещей статья ссылается на доверие в качестве одного из важных определителей социальной активности. Исследовательские гипотезы описывают воздействие доверия потребителей как к другим людям, так и учреждениям. Данные из национальной исследовательской выборки, взятой для нужд 8-го выпуска Европейского общественного зондажа, использовали для верификации исследовательских гипотез. Полученные результаты показывают, что доверие к другим лицам положительно воздействует на участие в бойкотах, тогда как доверие к учреждениям отрицательно связано с участием потребителей в таких протестах.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

Opis fizyczny

s.598-606,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Instytut Ekonomii i Zarządzania, Wydział Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al.Racławickie 14, 20-950 Lublin

Bibliografia

  • Beullens K., Matsuo H., Loosveldt G., Vandenplas C. (2014), Quality report for the European Social Survey, Round 6. London: European Social Survey ERIC, http://www.europeansocialsurvey.org/docs/round6/methods/ESS6_quality_report.pdf [dostęp: 28.02.2018].
  • Cooper-Martin E., Holbrook M. B. (1993), Ethical consumption experiences and ethical space, “ACR North American Advances”, No. 20.
  • Copeland L. (2014), Conceptualizing political consumerism: How citizenship norms differentiate boycotting from boycotting, “Political Studies”, No. 62.
  • Dąbrowska A. (2015), Postawy polskich konsumentów - od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji, „Handel Wewnętrzny”, nr 2.
  • Domański H. (2014), Zaufanie do instytucji, (w:) Sztabiński P., Sztabiński F. (red.), Polska-Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002-2012 (6-7), Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  • Ellison N. B., Steinfield C., Lampe C. (2007), The benefits ofFacebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites, “Journal of Computer-Mediated Communication”, No. 12.
  • Friedman M. (1999), Consumer boycotts: Effecting change through the marketplace and the media, Psychology Press, New York.
  • Fukuyama F. (1997), Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Glanville J. L., Paxton P., Wang Y. (2016), Social capital and generosity: A multilevel analysis, “Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly”, No. 45.
  • Growiec K. (2009), Związek między sieciami społecznymi a zaufaniem społecznym-mechanizm wzajemnego wzmacniania? „Psychologia Społeczna”, nr 4.
  • Kolczyńska M. (2015), Zaufanie do instytucji państwowych, Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
  • Kwestionariusz Europejskiego Sondażu Społecznego. Edycja 8. ESS (2016), http://www.europeansocialsurvey.org/docs/round8/fieldwork/poland/ESS8_fieldwork_and_interviewer_instructions_PL.pdf [dostęp: 05.03.2018].
  • Levi M., Stoker L. (2000), Political trust and trustworthiness, “Annual Review of Political Science”, No. 3.
  • Newton K. (2001), Trust, social capital, civil society, and democracy, “International Political Science Review”, No. 22.
  • Nowacki R. (2016), Postawy Polaków wobec nieetycznych działań reklamowych w świetle funkcjonowania Kodeksu Etyki Reklamy, „Handel Wewnętrzny”, nr 1.
  • Putnam R. D. (2001), Bowling alone: The collapse and revival of American community, Simon and Schuster, New York.
  • Smith N. C. (2014), Morality and the Market (Routledge Revivals): Consumer Pressure for Corporate Accountability, Routledge, London.
  • Smyczek S. (2012), Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynkach finansowych, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Stolle D., Hooghe M., Micheletti M. (2005), Politics in the supermarket: Political consumerism as a form ofpolitical participation, “International Political Science Review”, No. 26.
  • Van Oorschot W., Arts W., Gelissen J. (2006), Social capital in Europe: Measurement and social and regional distribution of a multifaceted phenomenon, “Acta Sociologica”, No. 49.
  • Zasuwa G. (2016), Kim jest uczestnik bojkotu produktu? Znaczenie cech demograficznych konsumentów, „Handel Wewnętrzny”, nr 1.
  • Zasuwa G. (2017), Społeczna nieodpowiedzialność przedsiębiorstw a zagrożenie bojkotem konsumenckim, „Przegląd Organizacji”, nr 1.
  • Zhang X. (2015), Voting with dollars ’: A cross-polity and multilevel analysis of political consumerism, “International Journal of Consumer Studies”, No. 39.
  • (www1) http://www.europeansocialsurvey.org/ [dostęp: 28.02.2018].

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-d4b425e9-fcb1-4116-bcc3-70343c6cfa63
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.