PL
Celem badań była próba oceny poziomu konkurencyjności cenowej polskiego sektora mięsnego na rynku Unii Europejskiej (UE). Szczególną uwagę zwrócono na stan przewag cenowych polskich producentów względem głównych unijnych konkurentów, tj. największych producentów i eksporterów mięsa i jego przetworów we Wspólnocie. Badania dotyczyły lat 2008-2013. W kreowaniu przewag konkurencyjnych w sektorze mięsnym ceny odgrywały istotną rolę. Wskazywały na to zarówno analiza cen na rynku podstawowych produktów tego sektora, które w Polsce są niższe niż w krajach UE, jak i analiza cen w kolejnych ogniwach łańcucha żywnościowego. W przyszłości można oczekiwać, że polscy producenci mięsa utrzymają przewagi cenowe na rynku UE, jednakże będą one systematycznie malały.
EN
The article includes an attempt to assess the level of price competitiveness of Polish meat sector in the European Union market. Special attention has been paid to the state of Polish producers price advantage relative to the EU’s main competitors, ie the largest manufacturers and exporters of meat and meat products in the European Union. The study covered the years 2008-2013. In creating competitive advantages in the Polish meat sector prices play an important role. This is indicated by both the analysis of market prices of basic products of the meat sector, which are lower in Poland than in the EU countries, as well as the analysis of prices in the following link of food chain. In the future, it is expected that Polish meat producers manage to maintain a price advantage in the EU market, however their level will be systematically reduced.