PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 5 |

Tytuł artykułu

Corporate Social Responsibility in retail trade marketing

Autorzy

Warianty tytułu

PL
Społeczna odpowiedzialność biznesu w marketingu handlu detalicznego
RU
Korporativnaja social'naja otvetstvennost' v marketinge roznichnojj torgovli

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The aim of the paper is to present the main forces of trade environment determining the growth of the importance of the CSR conception in marketing with the indication of the target groups, the area of conducting activities, and the most typical marketing tools applied in trade. To achieve the above stated aim, an in-depth study of specialist literature, qualitative research, and observation are applied. The results of the research show that economic, social, and technological development constitutes the most important factor that has been influencing a still growing importance of the CSR issues in the activities of retailers for many years now. The activities of retailers are based on the concept of social responsibility and lead to the creation of confidence in a company among the company’s customers and other stakeholders. To do so, retailers apply a variety of marketing activities and tools, e.g. creating common values, help in case of problems, target oriented communication, etc.
PL
Celem artykułu jest przedstawienie głównych sił w środowisku handlowym, determinujących wzrost znaczenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w marketingu, ze wskazaniem grup docelowych, obszaru prowadzenia działalności oraz najbardziej typowych narzędzi marketingowych stosowanych w handlu. Do osiągnięcia wyżej wskazanego celu zastosowano pogłębione studium literatury specjalistycznej, badania jakościowe i obserwację. Wyniki badań pokazują, że rozwój ekonomiczny, społeczny i technologiczny stanowi najważniejszy czynnik, który od wielu już lat wpływa na wciąż rosnące znaczenie zagadnień CSR. Działania detalistów są oparte na koncepcji społecznej odpowiedzialności i prowadzą do tworzenia zaufania do firmy wśród jej klientów i innych interesariuszy. W tym celu detaliści stosują różne działania i narzędzia marketingowe, np. tworzenie wspólnych wartości, pomoc w razie problemów, zorientowaną na cel komunikację itd.
RU
Цель статьи – представить основные силы в торговой среде, определяю- щие рост значения концепции корпоративной социальной ответственности (КСО) в маркетинге, с указанием целевых групп, сфер проводимой деятельности и наиболее типичных маркетинговых инструментов, применяемых в торговле. Для достижения вышеуказанной цели применили углубленный анализ специальной литературы, качественные исследования и наблюдение. Результаты изучения показывают, что экономическое, социальное и технологическое развитие представляет собой самый важный фактор, который в течение уже многих лет влияет на все растущее значение вопросов КСО (англ. CSR). Действия розничной торговли основываются на концепции социальной ответственности и ведут к созданию доверия к фирме среди ее клиентов и других стейкхолдеров. Для этого розничные продавцы применяют разные маркетинговые действия и инструменты, напр. создание общих ценностей, помощь в случае выступления проблем, направленную на цель коммуникацию и т.д.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

5

Opis fizyczny

p.44-52,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Department of Marketing Management and Tourism, Faculty of Management, University of Economics in Katowice, ul.Ks.Bpa.St.Adamskiego 7, 40-069 Katowice

Bibliografia

  • Bilharz M., Belz F.M. (2008), Öko als Luxus - Trend: Rosige Zeiten für die Vermarktung „grüner“ Produkte?, “Marketing Review St. Gallen”, No. 4.
  • Büren A., Eckstein M., Zügler E. (2008), Nachhaltiges Marketing im Schweizer Detailhandel: Das Beispiel Migros. “Marketing Review St. Gallen”, No. 4.
  • Drzazga M. (2012), Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw handlu detalicznego z rynkiem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Gałązka-Sobotka M. (2009). Wpływ społecznej odpowiedzialności biznesu na efektywność systemu motywacji, (w:) Rokita J., Czakon W., Samborski A. (red.), Współczesne i perspektywiczne kierunki badań w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Grant J. (2007), Ist „Grün” nur ein gesellschaftlicher Tick?, “GDI Impuls”, No. 25.
  • Hansen U. (2004), Gesellschaftliche Verantwortung als Business Case. Schneider, (in:) Schneider U., Steiner P. (Eds.), Betriebswirtschaftslehre und gesellschaftliche Verantwortung, Gabler Verlag, Wiesbaden.
  • Heinrich P., Schmidpeter R. (2013), Wirkungsvolle CSR-Kommunikation – Grundlage, (in:) Heinrich P. (Ed.), CSR und Kommunikation. Unternehmerische Verantwortung überzeugend ermitteln, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg.
  • Janeczek U. (2016), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Kieżel, E. (2006), Konsumencki proces decyzyjny i jego determinanty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Köler D., Tomczak T. Rumler A., Reinecke S. (2005), Kundenbeziehungsmanagement und der Einsatz von Cupons im stationären Einzelhandel, Verlag Thexis, St. Gallen.
  • Köppl P., Neureiter M. (2004), Gesellschaftliche Verantwortung als Business - Motor: Was ist Corporate Social Responsibility? Ein globaler Rundgang, (in:) Köppl P., Neureiter M. (Eds.), Corporate Social Responsibility: Leitlinien und Konzepte im Management der gesellschaftlichen Verantwortung von Unternehmen, Linde Verlag, Wien.
  • Lux W. (2013), CSR-Kommunikation im Handel. CSR und Kommunikation. Unternehmerische Verantwortung überzeugend vermitteln, Springer Verlag, Berlin Heidelberg.
  • Mayerhofer W., Grusch L., Mertzbach, M. (2008), Corporate Social Responsibility. Einfluss auf die Einstellung zu Unternehmen und Marken, Facultas Verlag und Buchhandlungs, Wien.
  • Niedzielska A. (2014), Marketing w świetle zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, nr 11.
  • Paliwoda-Matiolańska A, (2014), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, C.H. Beck, Warszawa.
  • Pittner M. (2014), Strategische Kommunikation für LOHAS. Nachhaltigorientierte Dialoggruppen im Lebensmitteleinzelhandel, Springer Gabler, Springer, Wiesbaden.
  • Plichta J. (2012), Społeczna odpowiedzialność w działalności marketingowej przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe/Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie”, nr 885.
  • Schweiger G., Schrattenecker G. (2005), Werbung, 6 Auflage. UTB, Lucius & Lucius, Stuttgart.
  • Stierl M., Lüth A. (2015), Corporate Social Responsibility und Marketing. Eine Einführung in das Transformative Marketing in Theorie und Praxis, Springer Gabler, Wiesbaden.
  • The European Commission (2001), Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Brussels, 18.07.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-cb59c85d-c00e-4853-a885-4b5bf578d148
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.