PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 13 | 7 |

Tytuł artykułu

Czynniki wpływające na nabywanie mleka i produktów mleczarskich

Warianty tytułu

EN
Factors influencing the purchase of milk and dairy products

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Podstawą opracowania były wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w grupie 80 respondentów. Dotyczyły one znaczenia przy nabywaniu mleka i produktów mlecznych certyfikatów, informacji zawartych na opakowaniu oraz rodzaju samego opakowania, wpływu reklamy, znaczenia znajomości walorów produktu i zaufania do jego producenta oraz miejsca zaopatrywania się w produkty nabiałowe. Dane analizowano w zależności od płci respondentów, ich wieku (do 35 i powyżej 35 lat), liczby osób w rodzinie (<3 oraz >4), miejsca zamieszkania (miasto, wieś) oraz źródła utrzymania (dochody z pracy lub inne, tj. emerytura, renta, zasiłek). Respondenci świadomi byli wartości dietetycznej mleka i przetworów mlecznych. Cechy te wpływały na decyzję zakupu, podobnie jak posiadane certyfikaty i informacje zawarte na opakowaniu. Czynniki te ważniejsze były dla kobiet, osób do 35. roku, żyjących w mniej licznych rodzinach i mieszkających w mieście. W przypadku mężczyzn, respondentów mieszkających w miastach oraz utrzymujących się z innych niż praca źródeł dochodu, na podejmowanie decyzji o zakupie wpływała reklama. W produkty mleczne zaopatrywano się w placówkach handlu detalicznego. Pewną rolę odgrywał także targ, a w przypadku mieszkańców wsi także samozaopatrzenie.
EN
The study was based on the results of questionnaire surveys, conducted in a group of 80 respondents. These surveys included the influence of certificates, the information on the packaging, the kind of packaging, the role ofpromotion, dietary value and knowledge of dairy products, the confidence in the producer, and also the place of supplies on the purchase of milk and dairy products. Data were analyzed according to gender of respondents, their age (up to 35 and above 35 years), number of family members (< 3 and >4), the habitat (town, village) and a source of income (income from work or others, such as retirement, pension, benefit). Respondents were aware of the dietary value of milk and dairy products. These characteristics influenced the decision to make a purchase, as well as the certificates and the information on the packaging. These factors were more important for women, persons up to 35 years, living in a less numerous families and town inhabitants. In the case of men, respondents living in urban areas and persons having other income sources than work, the promotion of milk and dairy product was the factor to make purchasing decisions. The dairy products were mainly supplied in the retail outlets. Market purchase were rarely found. For rural residents self-supply was also important.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

13

Numer

7

Opis fizyczny

s.5-9,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Wydział Nauk Rolniczych w Zamościu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, ul.Szczebrzeska 102, 22-400 Zamość
autor
autor
  • Wydział Nauk Rolniczych w Zamościu, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, ul.Szczebrzeska 102, 22-400 Zamość

Bibliografia

  • Adamczyk G., Anioła P., Czubak W. 2009: Preferencje ludzi młodych na rynku mleka. Journal of Agribusiness and Rural Development, 4(4), 1-7.
  • Barlowska J., Litwińczuk Z. 2009: Właściwości odżywcze i prozdrowotne tłuszczu mleka. Medycyna Weterynaryjna, 65(3), 171-174.
  • Czapska D., Ostrowska L., Stefańska E., Karczewski J. 2005: Wybrane nawyki żywieniowe kohorty studentów Akademii Medycznej w Białymstoku w latach 2000-2003. Roczniki Państwowego Zakladu Higieny, 56, 2, 149-156.
  • Czarniecka-Skubina E., Namyslaw I. 2008: Wybrane elementy zachowań żywieniowych uczniów szkół średnich. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 6(61), 129-143.
  • Jeżewska-Zychowicz M. 2004: Wpływ preferencji na konsumpcję mleka i przetworów mlecznych wśród młodzieży w wieku 13-15 lat. Acta Scientiarum Polono-rum Technologia Alimentaria, 3(2), 171-182.
  • Klonowska-Martynia M. 2008: Analiza procesu zakupu produktów mleczarskich w aspekcie decyduj ących kryteriów wyboru. Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania, 2, 67-73.
  • Krasnowska G., Salejda A. 2008: Czynniki wpływające na wybór mlecznych napojów fermentowanych przez studentów Wrocławia. Żywność, Nauka, Technologia, Jakość, 3(58), 33-46.
  • Litwińczuk A., Litwińczuk Z., Barlowska J., Florek M. 2004: Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie. PWRiL, Warszawa.
  • Łaba S. 2007: Znaczenie marki w kształtowaniu rynku mleka spożywczego w Polsce. Rocz. Nauk. SERiA, 9, 4, 114-117.
  • Nowak J. 2009: Czynniki warunkujące wzrost konsumpcji artykułów mleczarskich oraz czynniki warunkujące ich spożycie. Przegląd Mleczarski, 4, 32-33.
  • Pełczyńska E. 1996: Wartość odżywcza mleka. Medycyna Weterynaryjna, 52(11), 671-674.
  • Sych-Winiarek J. 2010: Krajowy rynek mleka 2009/2010. Biuro Analiz i Programowania ARR. 23-34.
  • Zarębska D., Ziarno M., Hauzer A. 2009: Postawa młodych konsumentów wobec produktów mlecznych i probiotyków. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, XLII, 3, 954-958.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-c72ac24c-22d7-4657-bf48-f9b490ac8996
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.