PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 13 | 1 |

Tytuł artykułu

The operational efficiency of public higher vocational schools in the Lubelskie voivodeship

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Efektywność funkcjonowania państwowych wyższych szkół zawodowych z województwa lubelskiego

Języki publikacji

EN PL

Abstrakty

EN
Subject and purpose of work: This paper aims to assess the operational efficiency of public higher vocational schools in the Lublin Region. Materials and methods: The assessment was based on the non-parametric method of data envelopment analysis (DEA) using the standard CCR-O model. Results: In most of the analysed models (E, N, O series), the public higher vocational schools in the Lublin Region were found to have improved their efficiency in 2019 relative to 2017. Conclusions: E-series models are very susceptible to changes, both in terms of inputs and effects. This gives the possibility of a significant impact on the increase in the assessment of the effectiveness of investigated units DMUs. N-series models demonstrate the importance of aggregation and quality of source data for the results of performance assessment. Class O models justify the need to look for and compare the use of other DEA model variants in the study of the effectiveness of public higher vocational schools.
PL
Przedmiot i cel pracy: Celem opracowania jest ocena efektywności funkcjonowania publicznych uczelni zawodowych z regionu województwa lubelskiego. Materiały i metody: Do opracowania materiału zastosowano nieparametryczną metodę DEA (ang. data envelopment analysis) w standardowym modelu CCR-O. Wyniki: W większości analizowanych modeli (seria E, N, O) odnotowano poprawę oceny efektywności badanych państwowych wyższych szkół zawodowych regionu lubelskiego w 2019 roku w stosunku do 2017 roku. Wnioski: Modele klasy E są bardzo podatne na zmiany, zarówno w obszarze nakładów, jak i efektów. Daje to możliwość istotnego wpływu na wzrost oceny efektywności działania badanych jednostek DMU (ang. Decision Making Unit). Modele serii N wykazują istotność kwestii agregacji i jakości danych źródłowych dla wyników oceny efektywności. Modele klasy O uzasadniają konieczność poszukiwania i porównywania zastosowania innych wariantów modelu DEA w badaniu efektywności publicznych uczelni zawodowych.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

13

Numer

1

Opis fizyczny

p.115-125,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Biala Podlaska, Poland

Bibliografia

  • 1. Avkiran, K.N. (2001). Investigating technical and scale efficiencies of Australian universities through data envelopment analysis. Socio-Economic Planning Sciences, 35(1), 57-80. https://doi.org/10.1016/S0038-0121(00)00010-0
  • 2. Banker, R.D., Charnes, A., Cooper, W.W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, 30(9), 1078-1092. https://doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078
  • 3. Baran, J. (2012). Zastosowanie metody DEA do badania efektywności portów. Logistyka, 4, 21-30.
  • 4. Bonaccorsi, A. (2014). Knowledge, diversity and performance in European higher education. A Changing landscape, Cheltenham-Northampton: Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781783472000
  • 5. Celik, O., Ecer, A. (2009). Efficiency in accounting education: Evidence form Turkish universities. Critical Perspectives on Accounting, 20(5), 614-634. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2008.01.007
  • 6. Charnes, W. W., Cooper, A., Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of Decision Making Units. European Journal of Operational Research, 2(6), 429-444. https://doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8
  • 7. Domagała, A. (2009). Zastosowanie metody Data Envelopment Analysis do badania efektywności europejskich giełd papierów wartościowych, rozprawa doktorska. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny.
  • 8. Drucker, P.F. (2009). Menedżer skuteczny. Warszawa: MT Biznes.
  • 9. Dudycz, T. (2012). Wstęp. W: T. Dudycz, G. Osbert-Pociecha, B. Brycz (red.), Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem (s. 11). Wrocław: Prace Naukowe UE, 261.
  • 10. Grzesiak, S., Wyrozębska, A. (2014). Wykorzystanie metody DEA (analizy obwiedni danych) do oceny efektywności technicznej oddziałów szpitalnych. Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 36(2), 253-272.
  • 11. Guzik, B. (2009a). Podstawowe możliwości analityczne modelu CCR-DEA. Badania operacyjne i decyzje, 1, 65.Wrocław: Politechnika Wrocławska.
  • 12. Guzik, B. (2009b). Propozycja metody szacowania efektywności instytucji non profit. Roczniki Ekonomiczne, 2, 75-92. Bydgoszcz: Wydawnictwo KPSW.
  • 13. Hamrol, A. (2008). Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: PWN.
  • 14. Kamerschen, D.R., McKenzie, R.B., Nardinelli, C. (1992). Ekonomia. Gdańsk: Fundacja Gospodarcza NSZZ Solidarność.
  • 15. Kozuń-Cieślak, G. (2013). Efektywność – rozważania nad istotą i typologią. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace, 4, 14-15. https://doi.org/10.33119/KKESSiP.2013.4.1
  • 16. Ray, S.C., Mukherjee, K. (1998). Quantity, quality, and efficiency for a partially super-additive cost function: Connecticut public schools revisited. Journal of Productivity Analysis, (10), 47-62. https://doi.org/10.1023/A:1018322023051
  • 17. Pietrzak, P., Brzezicki, Ł. (2017). Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej. Edukacja, 3(142), 83-93. https://doi.org/10.24131/3724.170306
  • 18. Pietrzak, P., Gołaś, M. (2018). Efektywność i skuteczność kształcenia akademickiego na przykładzie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i organizacja gospodarki żywnościowej, 122, 17-28. https://doi.org/10.22630/EIOGZ.2018.122.11
  • 19. Ruggiero, J., Vitaliano, D.F. (1999). Assessing the efficiency of public schools using Data Envelopment Analysis and Frontier Regression. Contemporary Economic Policy, 17(3), 321-331. https://doi.org/10.1111/j.1465-7287.1999.tb00685.x
  • 20. Samuelson, P. A., Nordhaus, W. D. (1999). Ekonomia. Warszawa: PWN, t.1.
  • 21. Stoner, J.A.F., Freeman, R.E., Gilbert, D.R. (1997). Kierowanie. Warszawa: PWE.
  • 22. Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – podejście nieparametryczne. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-c5152da6-8346-4f2b-82d6-6d5e243b1e82
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.