PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 10 | 1 |

Tytuł artykułu

Subjective health profiles among Ukrainian students of Medical Vocational School

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Subiektywne profile zdrowia wśród ukraińskiej młodzieży szkolnej Studium Medycznego

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Background. Understanding various dimensions of health is a key factor to properly identify health risks. The purpose of the research is to acquire knowledge concerning positive health and survival skills by the Ukrainian students of Medical Vocational School in Lutsk. Material and methods. The study group comprised 467 female students aged 15-25 years old who were the attendants of Postsecondary Vocational School in Lutsk on: Pharmacy, Medicine, Obstetrics, Nursing and Laboratory Diagnostics specialties. A subjective questionnaire was used, which focused on: somatic, mental and social health profiles together with survival skills. Results. The results indicated the intensification of individual profiles, with the highest value of social health. Somatic health identified HR as its highest index, for mental health it was tolerance and for social health- respecting basic values. When it comes to the survival skill health profile tolerating body imbalance obtained the highest index. Conclusions. Most of the specialties showed a domination of different health profiles, which allowed to demonstrate forms of self-reported health models from the specialties of Nursing and Medicine.
PL
Wprowadzenie. Wiedza o różnych wymiarach zdrowia jest koniecznym warunkiem jego właściwego rozpoznania. Celem badań jest poznanie wiedzy o poczuciu zdrowia pozytywnego i zdolności przetrwania przez ukraińską młodzież ze Studium Medycznego w Łucku . Materiał i metody. Badaniami objęto 467 uczennic w wieku 15-25 lat będących słuchaczkami Studium Policealnego w Łucku na kierunkach: farmacja, medycyna, położnictwo, pielęgniarstwo i diagnostyka laboratoryjna. Zastosowano kwestionariusz subiektywnej oceny profili zdrowia: somatycznego, psychicznego, społecznego i zdolności przetrwania. Wyniki. W wyniku badań wykazano wyraźne nasilenie określonych profili przy najwyższej wartości zdrowia społecznego. W zdrowiu somatycznym najwyższy wskaźnik cechuje HR, w zdrowiu psychicznym najwyższy wskaźnik uzyskała tolerancja, w zdrowiu społecznym najwyższa wartość przypada respektowaniu naczelnych wartości. W profilu zdrowia zdolności przetrwania najwyższy wskaźnik uzyskało tolerowanie zakłóceń równowagi. Wnioski. Większość kierunków kształcenia wykazało dominację różnych profili zdrowia, co pozwoliło na przedstawienie swego rodzaju wzorów samooceny zdrowia z kierunków kształcenia młodzieży z pielęgniarstwa i medycyny.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

10

Numer

1

Opis fizyczny

p.32-38,ref.

Twórcy

autor
  • Lesya Ukrainka Eastern European National University, Lutsk, Ukraine
autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Biala Podlaska, Poland
autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Sidorska 95/97, 21-500 Biala Podlaska, Poland

Bibliografia

  • 1. Eriksson M., Lindström B. A salutogenic interpretation of the Ottawa Charter. Health Promotion International 2008; 23(2): 190–199.
  • 2. Kalina RM. The profile of sense of Positive Health and Survival Abilities indices (subjective assessment) as a diagnostic tool used in health- related training. Arch Budo. 2012; 8(4): 219–224.
  • 3. Szymborski J, Jakóbik K. Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich. Warszawa; 2008 (in Polish).
  • 4. Kubińska Z. Koordynator edukacji zdrowotnej w szkole w opinii nauczycieli wychowania fizycznego. Monografie i Rozprawy, nr. 1. Biała Podlaska: Państwowa Szkoła Wyższa w Białej Podlaskiej; 2013 (in Polish).
  • 5. Kashani IA, Kaplan RM, Criqui MH, Nader PR, Rupp J, Sallis JF et al. Cardiovascular risk factor assessment of medical students as an educational tool. Am J Prev Med. 1992; 8:384–388.
  • 6. Bouchard C., Shephard RJ. Physical activity fitness and health: the model and key concepts. In: Bouchard C, Shephard R, Stephens T., editors. Physical Activity, Fitness and Health: Consensus Statement. Champaign, IL.: Human Kinetics Inc.; 1993.
  • 7. Bauman EA. Updating the evidence that physical activity is good for health: an epidemiological review 2000- 2003. J Sci Med. Sport. 2004; 7(1suppl): 6–19.
  • 8. Raglin IS, Wilson GS, Salper D. Exercise and Its Effects on Mental Health. In: Bouchard C, Blair SN, Haske WL., editors. Physical Activity and Health Human Kinetics; 2007.
  • 9. Drabik J. Profilaktyka zdrowia - aktywność fizyczna czy aktywność ruchowa. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 2011; 5: 4–8 (in Polish).
  • 10. Bergier J. Aktywność fizyczna społeczeństwa- współczesny problem. (Przegląd badań). Człowiek i Zdrowie 2012; 6(1): 3–12.
  • 11. Castelli DM, Hillman Ch, Buck SM, Erwin HE. Physical fitness and academic achievement in third-and fifthgrade students. J Sport Exerc Psychol. 2007; 29: 239–252
  • 12. Chomitz VR, Siling MM, McGowan RJ, Mitchell SE, Dawson GF, Hacker KA. Is there a relationship between physical fitness and academic achievement: positive results from public school children in the northeastern United States. JSch Health. 2009; 79: 30–37.
  • 13. Basch CE. Physical activity and the achievement gap among urban minority youth. J Sch Health. 2011; 81: 626–634.
  • 14. Jagiełło W, Sawczyn S, Jagiełło M. The subjective profile of positive health and survival abilities in female students differing as to physical activity. Archives of Budo. 2012; 8(4): 219-224.
  • 15. Bergier B. The diversity of the profiles involving the sense of positive health and survival abilities of Polish students of paramedical sciences. Archives of Budo 2015; 11(5): 17–25.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-c499b2b8-06df-480f-bd75-1c3b532dd174
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.