EN
The purpose of this paper was to determine the scale and product categories involved in direct sales of food of animal origin and small scale agricultural retail trade as well as an analysis of direct sales covering the period from October 2016 to August 2019. The European Commission promotes short food supply chains, recommending that Member States simplify rules regulating direct selling. In 2017, Poland simplified the law on the sale of processed and unprocessed food of animal and non-animal origin by farmers. The study focused on farms run by farmers involved in the direct sales of products of animal origin and small scale agricultural retail trade. Such activity must be reported to the General Veterinary Inspectorate (GIW). The analysis showed that the direct sales of food products are developing and involve an increasing number of producers offering produce. Compared to 2016, the number of entities involved in registered direct sales increased by 28.5%. The categories of products most often sold through direct sales involve – unprocessed bee products, table eggs and fishery, while small scale agricultural retail trade mostly focused on table eggs, unprocessed bee products, dairy products, raw milk and meat products.
PL
Celem artykułu jest określenie skali i zakresu rodzajowego sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego i rolniczego handlu detalicznego oraz analiza sprzedaży bezpośredniej obejmującej okres od października 2016 do sierpnia 2019 roku. Komisja Europejska propaguje formułę krótkich łańcuchów żywnościowych, zalecając państwom członkowskim upraszczanie zasad sprzedaży bezpośredniej. Od 2017 roku w Polsce uproszczono prawo dotyczące sprzedaży żywności pochodzenia zwierzęcego i niezwierzęcego, nieprzetworzonej i przetworzonej przez rolników. Badaniami objęto gospodarstwa rolników prowadzące sprzedaż bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego oraz rolniczy handel detaliczny. Taka działalność wymaga zgłoszenia jej do Głównego Inspektoratu Weterynarii (GIW). Analiza wykazała, że sprzedaż bezpośrednia produktów żywnościowych rozwija się i cieszy rosnącym zainteresowaniem wśród producentów oferujących swoje produkty. W stosunku do 2016 roku liczba zarejestrowanych podmiotów prowadzących sprzedaż bezpośrednią wzrosła o 28,5%. W ramach sprzedaży bezpośredniej są to najczęściej nieprzetworzone produkty pszczele, jaja konsumpcyjne, produkty rybołówstwa, a w ramach handlu detalicznego – jaja konsumpcyjne, nieprzetworzone produkty pszczele, produkty mleczne, mleko surowe i produkty mięsne.