PL
Gleboznawcza klasyfikacja gruntów ściśle wiąże się z prowadzeniem ewidencji gruntów i budynków przez starostów, zgodnie z zapisami prawa geodezyjnego i kartograficznego. Rejestr w postaci operatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów powstał, był prowadzony i aktualizowany w oparciu o rozporządzenie z 1956 roku w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów aż do 2012 roku. Nowe rozporządzenie zastąpiło wiekowy akt wprowadzając zmiany w dotychczas utrwalonym porządku. Spowodowało to wiele komplikacji dla organów administracyjnych oraz osób wykonujących czynności techniczne. W artykule poruszone zostały kwestie związane z funkcjonowaniem operatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów, jego prowadzeniem i aktualizacją w oparciu o uchylony już akt od strony administracyjno-prawnej, jak i w oparciu o rozporządzenie z 12 września 2012 r. Kwestie te dotyczą pojęcia operatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów jako rejestru osobnego w stosunku do operatu ewidencji gruntów, czy celu funkcjonowania i zakresu zadań związanych z prowadzeniem operatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Wiele problemów powoduje niejasne określenie pożądanych kompetencji osoby, która zostanie powołana do wykonania czynności klasyfikacyjnych w terenie i w zakresie robót kameralnych. Poruszony aspekt klasyfikacji gruntów jest tematem bardzo aktualnym w zakresie gospodarowania nieruchomościami. Dynamiczne zmiany w polskim prawodawstwie wymuszają konieczność uaktualniania starszych przepisów. Znowelizowane akty sprzyjają usprawnieniu działań, a z drugiej jednak strony nie odpowiadają na wszystkie nurtujące pytania, na które osoba administracji musi znać odpowiedź.
EN
Soil classification is closely linked to conducting of land administration by leading authority, with respect to land surveying act. Register in form of soil classification frame was conducted and updated on the base of regulation from 1956 till 2012. New executive act has replaced old one and entering changes with the previously established order. This caused a lot of complications for the administrative authorities and persons performing technical activities. In this article the problems related to the functioning of the soil classification were discussed, its running and updating based on the already repealed act from the administrative and legal side and moreover in accordance with the executive act from 12th September 2012. These topics are related to concept of soil classification as a separate register with respect to land register or the aim of functioning and the scope of the tasks associated with conducting soil classification register. Many problems are coming with unclear description of proper person who is appointed to perform outdoor and indoor classification operations. Described topic of soil classification is a very up to date problem in the field of property management. Very dynamic changes in Polish legislation force the need updating older legal provisions. The amendment acts conductive to improving operations, but on the other side it do not answer all the key pillar questions, on which the person who work in administrative office have to know the answer.