PL
Dokonano analizy przemian jakie rozpoczęły się w polskim handlu w okresie transformacji, a przybrały na sile w okresie poakcesyjnym oraz zaprezentowano ich ocenę w opinii klientów. Badania empiryczne przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety i wywiadu bezpośredniego wykonanego w wybranych sklepach osiedlowych Carrefour Express oraz Lewiatan w województwie małopolskim. Wyniki badań wskazały, że zarówno polskie, jak i zagraniczne placówki aktywnie inwestują w nowe formaty sklepów osiedlowych oraz convenience, gdyż wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, co do miejsca i czasu dokonywania zakupów. Głównymi motywami klientów wykonujących codzienne zakupy są: niskie ceny towarów, mała odległość od sklepu i dogodne godziny jego otwarcia.
EN
This article analyzes the changes that began in the Polish retail food trade during the transition period and intensified in the post-accession period. It also presents their evaluation through customer feedback. The data for the study was obtained by using a questionnaire and direct interviews, and the survey was conducted in the selected residential Carrefour Express and Leviathan outlets in the Malopolskie voivodship. Results indicate that both Polish and foreign institutions, actively invest in new formats of district and convenience shopping outlets to meet customers’ expectations as to the location and time of shopping. The main motives of clients engaged in daily shopping include the product price level, distance to an outlet, and convenient operating hours.