PL
Dziewiętnasta lista Gazel Biznesu powstawała w okresie dobrej koniunktury gospodarczej i jest najliczniejszą w historii rankingu, lecz nie dotyczy to podrankingu obejmującego firmy spożywcze. W niektórych poprzednich edycjach lista producentów żywności i napojów była o kilkanaście podmiotów dłuższa. W tegorocznej edycji firmy spożywcze stanowiły 5,9% notowanych przedsiębiorstw. Obserwacje z ostatnich kilku lat rankingu wskazują na spowolnienie dynamiki przychodów notowanych firm, przy czym w przemyśle spożywczym było ono trzykrotnie większe od średniej w branży. Trochę więcej niż co dziesiąty producent żywności i napojów znalazł się w rankingu, a reprezentowane były prawie wszystkie branże przemysłu spożywczego (z wyjątkiem cukrowniczej i tytoniowej). Notowane firmy spożywcę generowały około 9% obrotów tej gałęzi przemysłu, zatrudniając co dziesiątą osobę pracującą przy produkcji żywności i napojów. Udział tych firm w wyniku finansowym przemysłu spożywczego wyniósł prawie 12%, co pozwoliło im osiągnąć rentowność sprzedaży większą od średniej producentów artykułów spożywczych i napojów o około 1 pkt%.
EN
The 19th Business Gazelles list was created during good economic times and is the most numerous in the history of the ranking, but this does not apply to the subranking covering food companies. In some previous editions, a list of food and drink producers was a dozen or so longer. In this year's edition, food companies accounted for 5.9% of listed enterprises. Observations from the last few years of the ranking show a slowdown in dynamics of revenues of listed companies, while in the food industry it was three times higher than the average industry. A little more than every tenth food and beverage producer was included in the ranking, and almost all industries of the food industry were represented (except for sugar and tobacco). Listed food companies generated about 9% of the turnover of the industry, employing every tenth person employed in the manufacture of food and beverages. The share of these companie sin the financial result of the food industry amounted to almost 12%, which allowed them to achieve a profitability of sales of more than average producers of food and drinks by about 1 percentage point.