PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2015 | 61 | 5 |

Tytuł artykułu

Innovations in the retail sector and their influence on the market

Warianty tytułu

PL
Innowacje w sektorze handlu detalicznego i ich wpływ na rynek
RU
Innovacii v sektore roznichnojj torgovli i ikh vlijanie na rynok

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
In the article, the main points of Schumpeter’s view on innovation are presented as well as its development presented by W.J. Abernathy and K.B. Clark in their article Innovation Mapping the Winds of Creative Destruction. Then the idea of retail innovations and their classification are proposed. Thus along with disruptive innovation and both technological and non-technological innovations in retailing, the architectural, niche creation, regular and revolutionary innovations are identified and their influence on the market – the established system of production and marketing – is shown. By such an approach, J. Schumpeterian theory of innovations is expanded and implemented to the retail sector. The focus is on retail changes at the meso level.
PL
W artykule przedstawiono główne punkty poglądu Schumpetera na innowacje, jak również jego rozwinięcie przedstawione przez W.J. Abernathy i K.B. Clarka w ich artykule Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction. Następnie zaproponowano ideę innowacji w handlu detalicznym i ich klasyfikacje. W ten sposób wraz z innowacjami destrukcyjnymi oraz zarówno innowacjami technologicznymi i nie technologicznymi w handlu detalicznym zidentyfikowano innowacje architektoniczne, tworzące nisze, regularne i rewolucyjne i ich wpływ na rynek –ukazano ukształtowany system produkcji i marketingu. Przy takim podejściu teorię J. Schumpetera rozszerza się i wdraża w sektorze handlu detalicznego. Główną uwagę zwrócono na zmiany w handlu detalicznym na poziomie mezo.
RU
В статье представили основные пункты взглядов Шумпетера на инновации, а также их развитие, представленное У. Дж. Абернати (W. J. Abernathy) и К. Б. Кларком (K. B. Clark) в их статье Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction [«Инновации: Мапирование ветров креативного разрушения»]. Затем предлагается идея инноваций в розничной торговле и их классификация. Таким образом, наряду с подрывными инновациями, а также технологическими и нетехнологическими инновациями в розничной торговле выявляются архитектурные, создающие ниши, регулярные и революционные инновации и указывается их влияние на рынок (установленная система производства и маркетинга). При таком подходе теория Шумпетера расширяется и внедряется в сектор розничной торговли. Внимание сосредоточивается на изменениях в розничной торговле на мезоуровне.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

61

Numer

5

Opis fizyczny

p.338-346,ref.

Twórcy

  • Department of Trade and Market Institutions, Faculty of Management, University of Economics in Krakow, Rakowicka 27, 31-510 Krakow, Poland
autor
  • Department of Trade and Market Institutions, Faculty of Management, University of Economics in Krakow, Rakowicka 27, 31-510 Krakow, Poland

Bibliografia

  • Abernathy W.J., Clark K.B. (1985), Innovation: Mapping the winds of creative destruction, “Research Policy”, No 14.
  • Baranowska-Skimina A. (2015), Największe sieci handlowe na świecie 2014, http://www.egospodarka.pl/art/galeria/105096,Najwieksze-sieci-handlowe-na-swiecie-2014,4,39,1.html [access: 21.04.2015].
  • BCG Names of 50 Most Innovative Companies (2013), 26 September, https://www.bcg.com/media/PressReleaseDetails.aspx?id=tcm:12-145313 [access: 21.04.2015].
  • Bostaph S. (2014), Driving the Market Process: ”Alertness” versus Innovation and “Creative Destruction”, “Quarterly Journal of Austrian Economics”, 21 August.
  • INFINITE (2015), Sieć Topaz wdraża elektroniczną wymianę danych (EDI), http://www.erp24.pl/rynek-it/siec-topaz-wdraza-elektroniczna-wymiane-danych-edi.html [access: 21.04.2015].
  • Kucharska B. (2014), Innowacje w handlu detalicznym w kreowaniu wartości dla klienta, Prace Naukowe/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.
  • Schumpeter J. (1939), Business Cycles, Vol. 1, McGraw-Hill, New York.
  • Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego [Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung; The Theory of Economic Development], PWN, Warszawa.
  • Schumpeter J. (1947), Capitalism, Socialism and Democracy, Iss. 2, Harper and Brothers, New York.
  • Sweezy Paul M. (1943), Professor Schumpeter’s theory of innovation, “The Review of Economic Statistics”, No. 93-96.
  • Tallman G.B., Blomstrom B. (1962), Retail innovations challenge manufacturers, “Harvard Business Review”, September, October.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-ba283b0a-2c7f-4819-b181-6330c982f8fb
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.