PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 17 | 4 |

Tytuł artykułu

Finansowanie inwestycji proekologicznych przez Bank Ochrony Środowiska S.A. we współpracy z wojewódzkimi oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 1991-2013

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Financing of ecological investments by the Bank of Environmental Protection in cooperation with province funds and National Fund for Environmental Protection and Water Management in the years 1991-2013

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem pracy była ocena finansowania inwestycji proekologicznych w Polsce kredytowanych przez Bank Ochrony Środowiska w latach 1991-2013. Przeprowadzono analizę wielkości, struktury i kierunków rozdysponowania środków BOŚ na realizację zadań i przedsięwzięć w dziedzinie ochrony środowiska oraz wskazano osiągnięte efekty ekologiczne. Zastosowano metody dedukcji, opisową i krytyczno-poznawczą analizy dorobku teoretycznego zawartego w literaturze przedmiotu oraz w aktach prawnych i normatywnych. Dane empiryczne do analizy porównawczej pochodziły ze sprawozdań i raportów Departamentu Ekologii i Strategii BOŚ. W strukturze portfela kredytów udzielanych przez BOŚ w latach 1991-2013, 87% inwestycji dotyczyło ochrony atmosfery, 10% – ochrony wód i gospodarki wodnej, 2,5% – ochrony ziemi. Najczęściej stosowano kredyty z dopłatami z narodowego i wojewódzkich FOŚiGW (26%) oraz linie kredytowe (23%) lub dopłaty NFOŚiGW (21%). Pod względem wartości (16 mld zł – 40% środków) dominowały komercyjne kredyty inwestycyjne. Aktywność BOŚ w zakresie OZE dotyczy głównie kredytów na zakup i montaż kolektorów słonecznych (81% umów, w tym 80% zawarto w latach 2011-2013). Do największych inwestycji należały elektrownie wiatrowe (1,4 mld zł – 67% środków na OZE). W latach 2012-2013 uzyskano 46% energii z instalacji OZE kredytowanych przez BOŚ od 1991 roku. Efekty ekologiczne zakończonych przedsięwzięć to m.in. redukcja emisji: CO2 o 2,4 mln t, SO2 – o 0,5 mln t, pyłów – o 139 tys. t, NOx – o 44,5 tys. t. Wybudowano oczyszczalnie ścieków (o przepustowości 2,6 mln m3/dzień) i sieci kanalizacyjne (o długości 8,9 tys. km). Unieszkodliwiono 6,9 mln t odpadów. W strukturze zadłużenia kredytowego OZE stanowiły 31%, zadania dotyczące efektywności energetycznej – 9%, a modernizacja procesów i technologii – 5%.
EN
The aim of the study is to evaluate the financing of environmental investments in Poland credited by the Bank of Environmental Protection (BOŚ) in the years 1991-2013. Authors conducted a research relating to the total amount, structure and distribution of resources granted by BOŚ. They indicated directions of financial measures allocation i.e. tasks, projects and achieved ecological effects in the field of environmental protection. A method of deduction was used. Information taken from the theoretical literature as well as legal and normative acts. Empirical data for comparative statistical analysis derived from documents and reports of the BOŚ Department of Ecology and Strategy. In the structure of loans granted by BOŚ in the years 1991-2013, 87% of the investments concerned the protection of the atmosphere, 10% – water conservation and water management, 2.5% – protection of the earth. Most often were used loans with subsidies (in cooperation with National Fund for Environmental Protection & Water Management – 26%), credit lines (23%) or the National Fund payments (21%). In terms of value (16 bln PLN – 40% of measures) dominated commercial investment loans. BOŚ activity in the field of renewable energy sources (RES) relates mainly to loans for the purchase and installation of solar collectors (81% of the contracts, of which 80% were signed in 2011-2013). The largest investments were wind turbines (1.4 bln PLN). Since 1991, 46% of energy from RES obtained in the years 2012-2013. Ecological effects of completed projects include reduction in pollutants’ emission: CO2 – 2.4 mill tons, SO2 – 0.5 mill ton, dust – 139 thous. tons, NOx – 44.5 thous. tons. Financial measures from BOŚ enabled to build wastewater treatment plants (with a capacity of 2.6 mill m3/day) and sewage network (8.9 thous. km). Neutralized 6.9 mill tones of waste. In the structure of credit debt 31% is represented by RES, 9% refers to energy efficiency and 5% – modernization of technological processes.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

17

Numer

4

Opis fizyczny

s.267-274,tab.,bibliogr.

Twórcy

Bibliografia

  • Bartniczak B. 2009: Fundusze celowe jako źródło finansowania ochrony środowiska w Polsce, [w:] Bartniczak B., Ptak M. (red.), Finanse ochrony środowiska, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 61-62.
  • Burzyński W., Karpińska-Mizielińska W., Smuga T. 2003: Wpływ pomocy publicznej na konkurencyjność przedsiębiorstwa, Gospodarka Narodowa, nr 3, 73-74.
  • Jankowska A., Marek M. 2009: Dopuszczalność pomocy publicznej. Uregulowania wspólnotowe i krajowe, C.H. Beck, Warszawa, 76.
  • Małecki P. 2005: Podstawy prawne funkcjonowania funduszy ekologicznych w Polsce, [w:] J. Famielec (red.), System finansowania ochrony środowiska w Polsce, Akademia Ekonomiczna, Kraków, 120.
  • Mankiw N.G., Taylor M.P. 2006: Economics, Thomson Learning, London, 5.
  • Samecki P. 2002: Rola państwa w gospodarce, [w:] R. Milewski, A. Jabłońska (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 386.
  • Sprawozdanie Zarządu z działalności Banku Ochrony Środowiska S.A. w 2013 r. 2014: Warszawa, 23.
  • Ustawa z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska, Dz.U. 2001 nr 62, poz. 627, 172-175.
  • Wytyczne wspólnotowe w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska. 2008: Dz. Urz. UE, C 82, 01.04.2008, 4
  • Żyła A. 2014: Dostępne instrumenty bankowe służące rozwojowi OZE w Polsce, Bank Ochrony Środowiska S.A., Warszawa, 5.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-b93db210-d68b-4d4c-8955-9581e96557df
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.