PL
Praca poświęcona jest prezentacji wyników badań ankietowych dotyczących oceny sytuacji rynkowej przedsiębiorstw nasiennictwa ziemniaka. Stwierdzono, że ich pozycja konkurencyjna jest znacznie słabsza w porównaniu z jednostkami zajmującymi się nasiennictwem pozostałych roślin rolniczych. Ze względu na ważną rolę kwalifikowanych sadzeniaków w zwiększaniu efektywności produkcji ziemniaków, istnieje pilna potrzeba odwrócenia spadkowych tendencji na tym rynku. Wymaga to, wzorem przedstawicielstw zagranicznych hodowli ziemniaka, stosowania prorozwojowych strategii rynkowych. Przezwyciężenie istniejących barier popytu na kwalifikowane sadzeniaki wymaga w pierwszym rzędzie wdrożenia zasad marketingu.
EN
This paper is the presentation of a survey concerning the opinion about market situation of potato seed companies. It was confirmed that the competitiveness of potato seed companies is weaker than other units of plant seed companies. Because of the important role of certified potato seeds in improving the effectiveness of potato production, there is an urgent need for reversing the decreasing tendency on this market. It demands using developmental marketing strategies, as it is in foreign potato breeding companies. Overcoming the existing restraints of demand for certified seeds first it requires the application of market rules.