EN
In the paper will be presented the results of research determining the level and the area of virtualization as an indicator of competitiveness of Small & Medium Enterprises . in Poland. The analyze of the collected data based on the marketing internet research allow to determine factors of success or collapses of the firm. On the base of collected and analyzed data will be determined the model of virtual organization, it means the model of the organization which absorbed information technology innovations and modern management techniques to achieve perfect competitiveness. This model will be the base to compare virtual structures of the organizations in the different sectors.
PL
Podejście metodologiczne. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań pozwalających określić poziom wirtualizacji jako miary konkurencyjności polskich przedsiębiorstw sektora MSP (Małe i Średnie przedsiębiorstwa) . Dzięki analizie zebranych informacji będzie można określić czynniki określające sukces, bądź upadek firmy. Na podstawie zebranych i opracowanych danych zostanie określone modelowa organizacja wirtualna, czyli taka, która w doskonały sposób potrafi wykorzystać zdobycze technologii informacyjnej i nowoczesnych technik zarządzania w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Dzięki temu, będzie można porównać dowolną firmę sektora MSP do opracowanego modelu.