PL
Podjęto próbę oceny problemu aktywności edukacyjnej mieszkańców obszarów wiejskich w świetle teorii kapitału ludzkiego. W sytuacji zmieniających się warunków funkcjonowania całych gospodarek zwrócono uwagę na konieczność systematycznego wzrostu przeciętnego poziomu wykształcenia jako jednej z determinant kapitału ludzkiego. Wskazano zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w rozwoju kapitału ludzkiego na polskiej wsi oraz zasugerowano, iż formalny poziom edukacji nie jest wystarczający do zmniejszenia dysproporcji rozwojowych pomiędzy miastem a wsią. Zwrócono uwagę, że ważna jest aktywność edukacyjna mieszkańców wsi, również ta podejmowana na drodze nieformalnej w celu utrzymania aktywności zawodowej w późniejszym wieku.
EN
The article addresses the problem of education among rural residents using the theory of human capital. The world’s changing economic conditions force an increase in the average level of education, as one of most important determinants of human capital. The article shows the changes, that have occurred in the development of human capital in the Polish countryside in recent years, and suggests that the formal level of education is insufficient to reduce disparities between urban and rural areas. It is important for rural residents to undertake training or educational program, both informal and formal, to maintain employability later in life. Given the importance of education for human capital development and its impact on economic activity of the region’s residents, the study’s main objective is to analyze and assess the level of human capital in Poland’s rural areas and the educational efforts of their residents. The goal is achieved through the use of the statistical data obtained from GUS and the published domestic and foreign studies and reports.