PL
Autor na wstępie przedstawił rynek piwny w połowie ubiegłego stulecia. Był to typowy rynek lokalny i taki przetrwał do czasów powojennych. Dzisiejszy rynek jest bardzo urozmaicony ze względu па możliwość dalekiego nawet transportu, również z zagranicy. Autor krótko omówił krajową produkcję piwa w 1998 r. Następnie przedstawił aktualną sytuację na krajowym rynku piwa. Produkcja i spożycie piwa w ilości 20 216 tys. hl w 1998 r. plasuje Polskę na VII miejscu w Europie. Pozytywnie można ocenić formy spożywania piwa w Polsce. Autor podał dane dotyczące struktury spożycia piwa i podkreślił, że obiektywne kryteria jakości nie zawsze są zgodne z oczekiwaniami konsumentów. Autor następnie opisał poszczególne cechy piwa takie jak: trwałość mikrobiologiczna i koloidalna, aromat, smak, pienistość oraz przedstawił czynniki surowcowe i technologiczne umożliwiające osiągnięcie jak najwyższego poziomu tych cech. Wyjaśnił też pojęcia „pełni smakowej ", goryczki, działania orzeźwiającego i trwałości piany.
EN
Author presented the beer market in the middle of the XIX century. It was typical local market and such stayed till the time after II World War. Present market is very varied in respect of possibility of even far transport, also from behind the border. Author shortly discussed domestic beer production in 1998. He presented actual situation on Polish beer market. Production and consumption of beer in the quantity of 20 216 000 hi is placing Poland on VII place in Europe. The forms of consumption can be estimated positively. Author presented the structure of consumption and emphasised that objective quality criteria are not always agreed with consumer 's expectations. Author described the attributes of beer as microbiological and colloidal durability, aroma, taste and foam-creation. He also presented the raw material and technological factors making possible to reach the highest level of these attributes. He explained the matters of "taste fullness ", bitter taste, cool effect and durability of the foam.