PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2005 | 40 | 1 |

Tytuł artykułu

Skeletal injuries of passerines caused by road traffic

Warianty tytułu

PL
Uszkodzenia ukladu kostnego ptakow wroblowych zabitych przez samochody

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Radiographic examination oi 35 birds (17 species) killed on roads revealed bone injuries in 17 (47%) cases. There were 30 different kinds of injuries to the skeletal system. In 29 cases these fractures concerned the long bones of the wings (n = 15) and the lower extremities (n = 14). One bird had a dislocated spinal column. Wing fractures affected the humerus (n = 6), radius (n = 6) and ulna (n = 3), while leg fractures affected the femur (n = 5), tibiotarsus (n = 8) and tarsometatarsus (n = 1). No relationship was found between the body weight and the location and number of bone injuries. In our opinion, the nature and type of skeletal injuries suggest that they were not the direct cause of death.
PL
Pomimo, że tematyka dotycząca śmiertelności ptaków na drogach poruszana była wielokrotnie, w literaturze brak jest szczegółowych informacji poświęconych uszkodzeniom ptaków na skutek kolizji z pojazdami. Analiza radiologiczna zabitych przez samochody 35 ptaków (17 gatunków), wykazała uszkodzenia układu kostnego u 17 (49%) osobników (Fig. 1). Ogółem rozpoznano 30 uszkodzeń układu kostnego (Tab. 1). W 29 przypadkach uszkodzenia dotyczyły złamań kości długich w obrębie skrzydeł (n = 15) i kończyn dolnych (n = 14). W jednym przypadku stwierdzono nadwichnięcie kręgosłupa (Tab. 1). Złamania skrzydeł dotyczyły kości ramiennej (n = 6), promieniowej (n = 6) oraz łokciowej (n = 3) (Fig. 2A i 2B). Uszkodzenia kończyn dolnych to złamania kości udowej (n = 5), piszczelowo-śródstępowej (n = 8) oraz stępowo-śródstępowej (n = 1). Nie stwierdzono związku pomiędzy masą ciała ofiar a pojawieniem się uszkodzenia układu kostnego, ani liczbą doznanych złamań. Charakter i rodzaj opisanych uszkodzeń szkieletu w zdecydowanej większości przypadków wskazywał, że nie były one bezpośrednią przyczyną śmierci ptaków.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

40

Numer

1

Opis fizyczny

p.15-19,fig.,ref

Twórcy

autor
  • Department of Agricultural Bases of Environmental Management, Agricultural University of Wroclaw, pl.Grunwaldzki 24, 50-363 Wroclaw, Poland
autor
  • Department and Clinic of Surgery, Faculty of Veterinary Medicine, Agricultural University of Wroclaw, pl.Grunwaldzki 24, 50-363 Wroclaw, Poland

Bibliografia

  • Beregi A., Molnar V., Felkei F., Szentgali Z. 1999. Diagnostic radiology of pet and wild birds, review. Radiographic techniques and radiographs of healthy birds. Acta Vet. Hungarica 47: 291-302.
  • Brandwood A., Jayes A., Alexander R. 1986. Incidence of healed fracture in the skeletons of birds, molluscs and primates. J. Zool. 208: 55-62.
  • Clausen B., Gudmundsson F. 1981. Causes of mortality among free-ranging gyrfalcons in Iceland. J. Wildlife Dis. 17: 105-109.
  • Clevenger A. P. 2000. Effects of highways and other linear developments on wildlife populations. A literature collection. Banf National Park, Canada, (available: http://www.cmiae.org/biblio.html).
  • Clevenger A. P., Chruszcz В., Gunson K. 2003. Spatial patterns and factors influencing small vertebrate fauna road-kill aggregations. Biol. Conserv. 109:15-26.
  • Cramp S. (ed.). 1998. The complete birds of the Western Palearctic on CD-ROM. Oxford Univ. Press.
  • Erritzoe J., Mazgajski T. D., Rejt Ł. 2003. Bird casualties on European roads — a review. Acta Ornithol. 38: 77-93.
  • Ferens В. 1971. [The Guides for identification of vertebrates of Poland]. Part IV A-В. Birds — Aves, vol. 1-2, Warszawa/Kraków.
  • Hebert E., Reese E. (eds). 1995. Avian collision and electrocution, An annotated bibliography. California Energy Commission. Publication Number, P700-95-001. (available: http://www.energy.ca.gov/reports/avian_bibliography.html).
  • Hobson K. A., Sealy S. 1987. Foraging, scavenging and other behaviour of swallows on the ground. Wilson Bull. 99: 111-116.
  • Houston D. C. 1993. The incidence of healed fractures to wing bones of White-backed and Ruppell's Griffon Vultures Gyps africanus and Gyps rueppellii and other birds. Ibis 135: 468-469.
  • Klem D. Jr. 1990. Bird injuries, cause of death, and recuperation from collisions with windows. J. Field Ornithol. 61: 115-119.
  • Lidauer R. M. 1983. [Bone fractures in urban Blackbirds]. Ökologie der Vögel 5:111-126.
  • Lode T. 2001. Effect of a motorway on mortality and isolation of wildlife populations. Ambio 29:163-166.
  • North Carolina Raptor Center (available: http://www.carolinaraptorcenter.org/stats.php)
  • Orłowski G., Nowak L. 2004. Road mortality of hedgehogs Erinaceus spp. in farmland in Lower Silesia (south-western Poland). Pol. J. Ecol. 52: 369-374.
  • Underhill J. E., Angold P. 2000. Effects of roads on wildlife in an intensively modified landscape. Environ. Rev. 8:21-39.
  • Veltri С. J., Klem D. Jr. 2005. Comparison of fatal bird injuries from collisions with towers and windows. J. Field Ornithol. 76:127-133.
  • Wendell M. D., Sleenan J., Kratz G. 1999. Retrospective study of morbidity and mortality of raptors admitted to Colorado State University Veterinary Teaching Hospital during 1995 to 1999. J. Wildlife Dis. 38:101-106.
  • Wokac R. M. 1990. [Healed fractures of skeleton of European bird species]. Ökologie der Vögel 12:175-203.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-d407800e-e0e7-4291-8ac8-d917d0428158
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.