EN
Radiographic examination oi 35 birds (17 species) killed on roads revealed bone injuries in 17 (47%) cases. There were 30 different kinds of injuries to the skeletal system. In 29 cases these fractures concerned the long bones of the wings (n = 15) and the lower extremities (n = 14). One bird had a dislocated spinal column. Wing fractures affected the humerus (n = 6), radius (n = 6) and ulna (n = 3), while leg fractures affected the femur (n = 5), tibiotarsus (n = 8) and tarsometatarsus (n = 1). No relationship was found between the body weight and the location and number of bone injuries. In our opinion, the nature and type of skeletal injuries suggest that they were not the direct cause of death.
PL
Pomimo, że tematyka dotycząca śmiertelności ptaków na drogach poruszana była wielokrotnie, w literaturze brak jest szczegółowych informacji poświęconych uszkodzeniom ptaków na skutek kolizji z pojazdami. Analiza radiologiczna zabitych przez samochody 35 ptaków (17 gatunków), wykazała uszkodzenia układu kostnego u 17 (49%) osobników (Fig. 1). Ogółem rozpoznano 30 uszkodzeń układu kostnego (Tab. 1). W 29 przypadkach uszkodzenia dotyczyły złamań kości długich w obrębie skrzydeł (n = 15) i kończyn dolnych (n = 14). W jednym przypadku stwierdzono nadwichnięcie kręgosłupa (Tab. 1). Złamania skrzydeł dotyczyły kości ramiennej (n = 6), promieniowej (n = 6) oraz łokciowej (n = 3) (Fig. 2A i 2B). Uszkodzenia kończyn dolnych to złamania kości udowej (n = 5), piszczelowo-śródstępowej (n = 8) oraz stępowo-śródstępowej (n = 1). Nie stwierdzono związku pomiędzy masą ciała ofiar a pojawieniem się uszkodzenia układu kostnego, ani liczbą doznanych złamań. Charakter i rodzaj opisanych uszkodzeń szkieletu w zdecydowanej większości przypadków wskazywał, że nie były one bezpośrednią przyczyną śmierci ptaków.