PL
Zdaniem autora opinii dwie instytucje - PCA i PCBC - powinny być powołane dwiema odrębnymi ustawami. W przypadku PCBC ustawa powinna dotyczyć przedłużenia działalności tej instytucji, a nie powołania jej od nowa po uprzednim zlikwidowaniu. Przemawia za tym międzynarodowe uznanie PCBC i istniejącego samodzielnego Biura ds. Akredytacji oraz ich pełne członkostwo w wielu międzynarodowych organizacjach, które autor wymienia. PCBC już współpracuje, a nowe PCA będzie współpracować z wieloma ministerstwami. Obydwa Centra powinny więc podlegać Prezesowi Rady Ministrów, a nie tylko jednemu ministerstwu, jak to proponuje projekt ustawy. Przy opracowywaniu nowych ustaw powinny być uwzględnione zagadnienia dotyczące: takich samych praw dla producentów krajowych i zagranicznych, uznania polskich jednostek jako notyfikowane, utrzymania dla dostawców z Unią Europejską obowiązku oceny certyfikacyjnej, nieakceptowania samooceny producentów z UE, stosowania duńskiego i szwedzkiego modelu dochodzenia do UE. W uwzględnieniu tych i innych uwag dotyczących powstania nowych ustaw autor widzi istotny wkład Polskiego Parlamentu w należyte przygotowanie polskiej gospodarki do działania w XXI w.
EN
The opinion relating to the government project of the Act titled "About the system of valuation of accordance of products, processes and servicing with the requirements, about accreditation, authorisation and about the changing of some acts " In author s opinion two institutions PCA and PCBC should be bring into being with two separate acts. The principles of EU require it. In the case of PCBC the Act should be relating to prolongation of activity of this institution, but not bringing it anew after its liquidation. The causes are international approbation of PCBC and individual Office for Accreditation and their full membership in many international institutions. PCBC is just co-operating and PCA will cooperate with many ministries. The both centres should be depending under Prime Minister, but not only under sole ministry, as it is proposed in project. In the process of working out of these acts, there should be taken into account the following problems. There are: the same laws for national and foreign producers, assent of Polish centres as notified, keeping the duty of certification note for tradesmen from EU, non-accept of self-opinion of producers from EU, employment of Danish and Swedish model of coming to EU. In the regard of these and others notes related to coming to being of new acts author sees essential share of Polish Parliament in due preparation of Polish economy for its activity in XXI century.